Johan Falk pustar efter nya succén: ”Då börjar det rycka i tårkanalerna”
Strax efter att herrstafetten på söndagen och innan ledningsgruppens möte fick UT en pratstund med Falk, som lett världscuporganisationen de senaste åren.
Känslan just nu?
– Nu har jag precis sett på en spännande stafett, men... efter lunch här har vi bara gått omkring och kramat varandra, det har bara varit glädje. Kramar, hejarop, high-five.
Hur många besökare blev det till slut?
– Vi har helt klart en lägre scanningsprocent i dag, och vi hade en lägre försäljningssiffra från början jämfört med 2017. 27 000 på lördagen och 18 000 på söndagen. Totalt på två dagar alltså 45 000. Och det är vi mycket mycket nöjda med, med tanke på det här vädret.
Hade ni byggt en budget på 40 000 besökare?
– Nej, den siffran har vi inte gått ut med och det gör jag inte nu heller. Men vi hade ett styrelsemål om 30 000 sålda biljetter per dag. Det var högt, det visste vi.
Men visst måste 45 000 betraktas som bra?
– Ja, det är jättebra. Vi har förstått längs med resans gång att det inte är så lätt att hämta igen besökare, trots att de nöjda är det inte givet att de kommer tillbaka.
Är det något särskilt som du har irriterat dig på de här dagarna?
– Nej... jag la några timmar i fredags på att fixa med en del reklamskyltar, det här med var de ska sitta, var ska Coop-bågen vara och så. De som styr över reklamen ville ha den på en annan plats. Då var det lite jäktigt. Något som jag egentligen inte ska hålla på med dagen före tävling, men de fick tillfråga mig för de var inte överens. Det var lite bråttom ett tag, men märktes nog inte.
Logistiken? Trafiken?
– Vi vet att det var ungefär tio bussar som lämnade arenan efter damernas stafett, då var det 500 som frös, som var nöjda. Så var det inte riktigt förra gången. Men 500 av alla är ju inte mycket.
Något som överträffat förväntningarna?
– Vi har haft många inblandade gäster och jag har inte hunnit sätta min fot i de här vip-lokalerna, men så mycket beröm som vi fått för den mat som serverats där och upplägget känns extra bra. Det var svårplanerat, en komplicerad logistik i boule- och fotbollshallen men som gick hem. Vi hade också 15 företag som varit ute i skogen, och Karl-Erik (Claesson) och Peter (Svenningsson) som har pratat med dem säger att de var så nöjda. Det var en ny grej jämfört med 2017.
Det gäller väl att sortera bland allt beröm. Är det något särskilt som känns extra relevant?
– Vi har ju jobbat på att snäppa upp alla delar och jag har inte gått ut och varit självgod och tyckt att ”å vad bra vi är nu”, och jag vill inte säga att vi lyckats förrän man får h ö r a det. Det är ju vad åkarna säger.. man får ju rysningar när man till exempel hör Astrid Uhrenholdt Jacobsen och Therese Johaug uttala sig. De är ju världsstjärnor, då börjar det rycka i tårkanalerna.