Ica på kollisionskurs med nya vägen
Ulricehamns kommun håller som bäst på att arbeta fram ett förslag till detaljplan för det område på Ubbarp där den nya Ica-butiken är tänkt att byggas.
Men handel av det slag som en stor Icabutik innebär sägs det inget om i kommunens fördjupade översiktsplan, som antogs 2008.
Där sägs istället att området lämpar sig för trafikservice samt viss handel med skrymmande varor, dock ej dagligvaruhandel.
Det är utifrån denna formulering i den fördjupade översiktsplanen som trafikverkets arbetsplan för den nya motorvägen tagits fram. Så när kommunstyrelsen i november 2012 beslutade att pröva om det är lämpligt att bygga låta en Ica Maxibutik etableras på platsen, så ändrades också förutsättningarna för den blivande motorvägen, skriver trafikverket till Ulricehamns kommun.
Parterna träffades 23 januari i år för att diskutera situationen. Vid mötet åtog sig kommunen att ta fram en trafikutredning för att beräkna hur den väntade trafikökningen till följd av nya Ica påverkar infrastrukturen i området.
Utredningen tas fram eftersom ”livsmedelshandel” är en väsentligt ändrad förutsättning och även medför en väsentligt större trafikalstring än ”viss handel med skrymmande varor”.
I utredningen undersöks två alternativ:
? alternativ ett innebär sällanköpshandel
? alternativ två innebär dagligvaruhandel.
Båda alternativen utgår från samma ytor, innebärande 10 000 kvadratmeter handel, 500 kvadratmeter bensinstation och 500 meter snabbmatsrestaurang.
Trafikverket anser inte att något av alternativen stämmer överens med vad som anges i den fördjupade översiktsplanen.
Alternativ två ryms dessutom inte i den planering som ligger till grund för nya R40, anser trafikverket. Utredningen visar att det riskerar att bli kö på väg 40 västerifrån vid avfarten. Trafikverket konstaterar att Ulricehamnsmotets södra cirkulation blir överbelastad och att kölängden växer ut på väg 40. Även cirkulation vid Alängsgatan blir överbelastad.
Däremot kan alternativ ett, som innebär sällanköpshandel, klaras inom den planering som ligger till grund för motorvägen.
Trafikverket konstaterar att Ica Maxi är ett koncept som innebär en stor butik. Då befintlig Icabutik inne i Ulricehamn byggs om till mindre butik, innebär det att en stor del av besökarna kan antas välja att åka till den nya butiken istället för till den mindre ombyggda butiken inne i Ulricehamn.
Trafikverket kräver nu att Ulricehamns kommun tar fram förslag som visar godtagbara lösningar för trafikflödet. En sådan redovisning är en förutsättning för att en etablering av dagligvaruhandel Ica Maxi norr om väg 40 ska bli möjlig.
”Trafikverket kan inte gå ifrån de förutsättningar som varit dimensionerade i arbetsplanen för väg 40”, skriver verket.
Kostnaden för de extra investeringar som kan komma att krävas, får Ulricehamns kommun svara för, anser Trafikverket.