Annons
Nyheter

Hallå där Lars Wallberg...

... som i går arbetade sin sista dag som projektledare för Affärsutveckling framtiden i Ulricehamn. Nu börjar han en liknande tjänst i Mariestad.
Nyheter • Publicerad 16 juli 2013
Lars Wallberg
Lars WallbergFoto: Cecilia Hugosson

Har projektet nått sina mål?

– I stort sett tycker jag det. Det är klart att vi har haft litet varierad framgång, men i det stora hela har vi lyft och medvetandegjort handelns betydelse.

Annons

Hur ser du på framtiden för Ulricehamns centrumliv?

– Det blir bra. Det gäller att fortsätta samarbetet som vi startade mellan kommunala politiker och tjänstemän, fastighetsägare och handeln. Det är en viktig trepartslösning. Jag är inte orolig för att Ica blir mindre och startar nytt utanför centrum. Det är en naturlig utveckling. Motorvägen och en bredare infrastruktur kan användas för att locka hit fler människor.

Vart ligger de kommande utmaningarna för citylivet i Ulricehamn?

– Att arbeta för att få in fler caféer, restauranger och butiker är viktigt och att göra den service, bemötande och det sortiment som finns ännu bättre och mer tilltalande. Sedan är det viktigt att företagarna fortsätter satsa på sin marknadsföring på internet för att nå ut till sina kunder och hitta sätt att gifta den fysiska handeln med e-handeln. Kontakten via flera former av sociala medier är en annan utmaning.

Vad ser du för likheter mellan Ulricehamn och Mariestad?

– Bägge kommunerna har runt 23 000 invånare, ligger vid en sjö och angränsar till större orter så det finns många likheter i tänket kring centrum och handeln. Samtidigt är både Ulricehamn och Mariestad regioncentran i sig som lockar till sig människor. Vi har haft en diskussion om att i framtiden ha ett gemensamt samarbetsutbyte mellan Mariestad och Ulricehamn eftersom vi skulle kunna lära mycket av varandra.

Cecilia Hugosson
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons