Ätradal allt bättre i kärnämnen
Det handlar om resultat från niornas nationella prov i de tre ämnena svenska, matematik och engelska.
Där nådde 97,5 procent av Ätradalsniorna målet. Det är en ökning från året före, då endast 91 procent godkändes.
Även i matematik höjde de sig kraftigt, från 79 till 87 procent, och i ämnet svenska ökade man från 90 till 96 procent. Hur kommer de sig att Ätradal förbättrat sig så anmärkningsvärt.
Helge Hesslefors, rektor vid Ätradalsskolan, säger att den främsta orsaken är eleverna själva.
– Alla elevkullar är olika, säger han, och det är det som är den viktigaste förklaringen. Det är som att med en hammare slå in en spik. Man kan slå precis lika hårt på varje spik, men det beror på underlaget hur djupt in spiken sjunker.
Därmed är det inte sagt, förklarar sig Hesslefors, att vi bara bedriver samma undervisning år efter år.
– Vi försöker hela tiden utveckla den pedagogiska verksamheten så att undervisningen skall bli så bra som möjligt.
Som exempel på detta nämner rektorn att den mesta undervisningen bedrivs i mindre grupper, halvklasser med 17-18 elever i varje. Detta ger ökat lugn och större möjlighet till individualisering.
Vidare har man i Ätradalsskolan sedan flera år nått målet med en specialpedagog per 100 elever.
I fjol startade skolan en ny verksamhet, som också den skall leda till förbättrat studieresultat.
– Det är coaching-samtal, säger Hesslefors. Den elev som har behov av extra stöd får ett 20 minuter långt samtal varje elev som har behov av det. Det kan gälla till exempel studieteknik eller annat som eleven bör koncentrera sig på.
Inte så att Helge Hesslefors slår sig till ro; här gäller att ständigt arbeta för att eleverna skall lyckas bättre.
Han jämför sig ändå med ett antal andra skolor och konstaterar att hans skola resultatmässigt ligger ganska lika jämförbara skolor. Ätradals genomsnittliga meritvärde var i fjol 195,8. Det kan jämföras med exempelvis Tranemos och Flobys 194 och Vårgårdas 176. För Stenbock gäller siffran 208.
Emellertid förutsätts inte från skolverket att alla skolor skall få samma meritpoäng. När man väger in faktorer som föräldrarnas utbildningsnivå, fördelningen pojkar-flickor samt antalet utlandsfödda ger man varje skola ett förväntat meritvärde. Ätradal förväntas nå 195 men överglänser siffran med sina 196. Även Stenbocksskolan når över det förväntade resultatet, som var 201. Här når man upp till 208.
Så niorna i Ulricehamn lyckas bättre än vad skolverket förväntat sig.