Vallachefen: ”Kanske tio sekunder på 15 kilometer det handlar om”
Sverige har ett av de största och mest välrenommerade serviceteamen i världscupcirkusen. Men på Lassalyckans asfaltsparkering ser faktiskt den svenska vallatrailern lite modest ut i skuggan av Norges och Finlands, som både har en extra våning upphissad.
– Ja, det kanske ser vräkigare ut. Men det beror ju på vad man menar med vräkig, den där extra våningen är ju bara ett skal man hissar upp. Man kan egentligen inte ha något där, mer än att man sätter in några stolar om åkarna vill sitta där. Vi har den här istället, säger Urban Nilsson och visar oss det svenska teamets andrafordon, som är en varm och inbjudande husbil.
Väl inne i den mobila bostaden berättar Nilsson att han har varit en del av vallateamet sedan 2007. Fyra år senare började han jobba heltid med landslaget och 2013 tog han över som ansvarig för verksamheten.
Det är ett intensivt och utmanande arbete. Och man blir aldrig fullärd.
– Det gäller för oss att ha en så hög lägstanivå som möjligt. Åkarna kanske inte kan vinna en tävling för att skidorna är bra, men de kan förlora den om de är dåliga. Det är nya förutsättningar vart man än kommer – till Sotji, Ulricehamn eller Kina. Det är både tjusningen och problematiken, och det är väl därför man älskar att hålla på det med här, säger Urban Nilsson.
I folkmun heter det ofta att man ”vallat bort sig” eller ”prickat perfekt med vallningen”. Men i de inre skidkretsarna vet alla att vallan bara är en liten del när det gäller att få skidor som glider bra.
– Vallan kanske är 20 procent. Allra viktigast är skidans egenskaper. Strukturen är också otroligt viktigt. Det handlar om hur mycket luft och vatten som ska transporteras bort för att få så lite friktion som möjligt, säger Urban Nilsson.
– Totalt är det fem till sju olika parametrar det handlar om – parafin, pulver, toppning, handstruktur, skidans egenskaper och olika skidmodeller. Bommar man lite på en sak kommer man ändå att ha ganska bra grejer, men inte gott nog för att vara bäst.
Urban Nilsson uppskattar att den vallning landslagsteamet gör av varje skidpar skulle kosta mellan 1 500 och 2 000 kronor om en privatperson går till en butik. Men det är inget han tycker behövs i motionärens vardag.
– De sista åren har det kommit väldigt många bra vätskeparafiner. Man sprayar bara på det, låter det torka och så borstar man upp ytan. Då får man skitbra skidor, måste jag säga. Mitt råd är att köpa sådana produkter, då behöver man kanske inte vallajärn och en massa andra tillbehör. När man sedan kommer till Vasaloppet kan man satsa lite pengar på att lämna in skidorna istället.
– Det man ska komma ihåg när vi pratar om vårt arbete är att det kanske är tio sekunder på 15 kilometer det handlar om. Det är ju inget som motionären eller ens jag själv behövde kriga efter när jag var tävlingsåkare på hygglig nivå. Då handlar det ju om att träna istället.
Nästa år träder ett förbud mot fluourbaserade och miljöskadliga ämnet perfluoroktansyra, PFOA i kraft inom hela EU. Valla innehåller ofta höga halter av fluor och på senare tid har ämnet diskuterats flitigt inom skidsporten. Men Urban Nilsson menar att det inte påverkar det svenska teamets arbete i någon högre grad.
– Man ska absolut följa reglerna och det är bra att man tänker på naturen. Men egentligen har beslutet i EU inget med skidor och vallning att göra. Det är ju inom andra delar av industrin användningen är mycket större.
– Vallafabrikanterna säger att de redan har knäckt koden. Det de säljer i dag är redan godkänt nästa år. Sen handlar mycket om information. Vi har väldigt bra ventilation i trailern och har länge källsorterat alla skadliga rester, men jag kan tycka att sportbutikerna behöver bli bättre på att informera hemmafixaren om risker när man vallar. Där har det kanske bommats lite grann.
Inför helgens tävlingar har väderprognoserna skiftat fram och tillbaka. Lördagen ser just nu lättvallad ut, medan söndagen kan bli mer utmanande med en del snöfall.
– Blir det riktigt busväder ser jag det som en utmaning. Vi är ett bra gäng som jobbar bra tillsammans och har jobbat många år ihop. Under sommar, höst och vinter jobbar vi tätt med åkarna i tunnlar och på glaciärer. Sen kan vi misslyckas ibland ändå, trots att vi har erfarenheten. Men till dags dato har vi 22 pallplatser i vinterns världscup. Det är inte heller någon slump, säger Urban Nilsson.
Vallachefen tackar för pratstunden och gör sig redo för nästa arbetsuppgift – en guidad visning för UIF skidors barn och ungdomar.
Världscuphelgen har precis börjat och mycket arbete återstår innan den är över.