Annons
Nyheter

Snösäkert går i väntans tider

I lördags gick Snösäkerts fyra medlemsföreningar in i skarpt läge. Nu väntar man bara på att kvicksilvret ska sjunka till tre minusgrader. Sedan kan konstsnötillverkningen börja.
Nyheter • Publicerad 18 november 2014
Fredrik Gustafsson, Grönahög, och Bo Melkersson, Redväg, testar en koppling till konstsnöanläggningen. I bakgrunden skymtar Redvägsduon Ynge Alvén och Lars Neuman, samt UIF skidors ordförande Stefan Jalderyd längst till höger.
Fredrik Gustafsson, Grönahög, och Bo Melkersson, Redväg, testar en koppling till konstsnöanläggningen. I bakgrunden skymtar Redvägsduon Ynge Alvén och Lars Neuman, samt UIF skidors ordförande Stefan Jalderyd längst till höger.Foto: Jonas Emtervall

Några minusgrader var det definitivt inte tal om i lördags, så för kvintetten som samlats vid Lassalyckans skidstadion handlade det snarare om en generalrepetition.

– Sedan förra året har vi haft lite service på dammen och brunnen. I övrigt funkar allt som det ska, vi har inte behövt göra några inköp, säger Stefan Jalderyd, ordförande i UIF skidor.

Annons

Det tidigaste datumet som snötillverkningen kört igång är den 10 november. Det var för fyra år sedan och då varade vintern länge, med natursnö ända in i mars.

Senaste vintern var den totala motpolen. Då lyste minusgraderna med några få undantag med sin frånvaro. Konstsnöspår fanns under en dryg vecka i december och sedan från mitten av januari till början av mars.

Under hösten har en del grävarbeten utförts utmed den 3,6 kilometer långa konstsnöslingan. Större stenar har tagits bort och smala passager har breddats. Kommunen har även utfört grävarbeten på de längre motionsspåren.

Grävningarna har väckt en del reaktioner, framför allt från löpare och andra som rör sig i området till fots. Men enligt Stefan Jalderyd kommer breddningen av spåren att innebära förbättringar för alla.

– Det är klart att det ser kletigt ut nu när man har grävt, men det blir växer ju snart upp gräs här också. När man breddar blir det lättare att sköta spåren även på sommaren. Man kan köra med traktor, lägga ut ett aggregat och bara köra av. Sen är Fritids tanke att spåren ska grusas upp och bli mer löpvänliga på sommaren, säger han.

En annan vanligt förekommande diskussion är vem som ska ha tillgång till skidspåren – motionsåkarna som köpt säsongskort eller tävlingsarrangörerna. I vinter ligger Västgötaloppet första helgen på sportlovet, medan Ica cup tar spåren i anspråk helgen efter.

– Många gånger när det varit tävlingar så är det bara att åka på eftermiddagen. Att det skulle vara avstängt hela helgen är rent skitsnack. Ofta går det hur bra som helst att åka mellan klockan fyra och åtta, säger Fredrik Gustafsson i Grönahögs IK.

– Man kan diskutera vad som är rätt eller fel och det finns många idéer och åsikter om det. Men man kan ju göra en jämförelse mellan ishallen och skidstadion. Även om vi har tävlingar tre helger i februari så är ju anläggningen tillgänglig all övrig tid. Ishallen kommer du knappt in i som allmänhet. Men visst, har du löst åkkort vill du ju åka, säger Stefan Jalderyd.

För att diskussionen ska bli något annat än hypotetisk krävs först och främst snö. Och kanske kan tillverkningen börja relativt snart. Långtidsprognoserna pekar på tre minusgrader nattetid redan i nästa vecka.

Jonas Emtervall
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons