Med blick för säkerhet
På kort tid har det inom hästsport skett tre olyckor med dödlig utgång. En travkusk blev ihjälsparkad på Siljanstravet i Rättvik, en flicka hittades död i ett ridhus utanför Eslöv och så den som känslomässigt engagerat mest – den där en sjuårig flicka från Borås blev så svårt skadad i samband med en ridlektion att hon senare avled.
Hur blev reaktionen när ni fick höra om olyckan?
– Det var fruktansvärt tragiskt med en så ung flicka och eftersom Borås ligger så nära och det skedde under en ridlektion så berörde olyckan oss mycket, säger Jenny Johansson, ridskolechef på Ulricehamnsbygdens RK.
Det var alltså under omständigheter som är mycket lätta att överföra till verksamheten hos ridklubben och frågan blir förstås om samma sak skulle kunna hända hos UBRK.
– Eftersom vi sysslar med levande djur så är det omöjligt att garantera att det aldrig skall ske olyckor. Självklart så jobbar vi hela tiden med säkerhetsfrågorna i fokus, men att lova en 100–procentigt säker miljö på en ridskola går inte.
Vet föräldrar och barn detta?
– När vi startar nybörjargrupper så har vi information för både deltagare och föräldrar och då tar vi också upp säkerhetsfrågor. Bland annat vilken utrustning eleverna måsta ha på sig och att det är levande djur vi arbetar med.
Hur håller ni säkerhetsarbetet levande?
– Det gör vi i samband med lektionerna, då eleverna får praktiskt lära sig hur man beter sig tillsammans med hästar och hur man uppför sig i stallet och i manegen. På teorilektionerna pratar vi mycket häst, att de är flockdjur som följer varandra, att de också är flyktdjur som vill springa ifrån fara. Vi kan försöka lära oss läsa av deras beteende och därmed förutse vad som kommer hända. En stor del av säkerhetsarbetet handlar om att inte hamna i situationer som kan bli farliga utan ligga steget före hästen.
Ett sätt att få snällare hästar till ridlektionerna är att låta dem vara tillsammans under dagarna. För de känner sig tryggare i flocken, kan rasta av sig när de går utomhus i stora hagar och tillåts vara hästar, då blir de också lugnare. Men trots allt förebyggande säkerhetsarbete så förekommer det ändå incidenter och olyckor i samband med ridverksamheten på Ubbarp. Dess bättre så är det ytterst sällan som någon riktigt allvarligt händer. Det mesta är stukade handleder eller fötter men en eller ett par gånger om året så blir det gips efter ett ben– eller armbrott.
Hur vet ni att de hästar ni använder är lämpliga?
– Vi för statistik över allt som inträffar. Det behöver inte ha gått så långt som att det skett en olycka utan det räcker med att det kunde blivit en för att vi skall föra in det i vår statistik. Sedan går vi regelbundet igenom den statistiken och ser om någon häst är inblandad mer än övriga. Om så är fallet så kan vi styra att den rids av mer vana elever, alternativt att den får mer träning genom oss ridlärare.
Är det enbart utbildade ridlärare här på ridskolan?
– Ja. Det krävs utbildad personal för att bedriva verksamhet som godkänns av Ridsportförbundet. Vi är fyra instruktörer på ridskolan, varav två är hippologer och två är utbildade ridinstruktörer. Ungdomssektionen håller i en del kurser och lektioner men då krävs att de ledarna genomgått ungdomsledarutbildning.
Inga föräldrar som hjälper till med att hålla ridlektioner?
– Gud nej! För att det över huvud taget skall gå att genomföra riktig utbildning så krävs det bra rutiner och för det krävs det utbildad personal.
Fick olyckan i Borås några konsekvenser för ert arbeta här?
– Direkt efteråt så tände vi ljus utanför stallet och våra tankar gick till den drabbade familjen. Det har varit en del frågor från våra elever som vi fått svara på och jag kommer att skriva ett brev i nästa nummer av vår klubbtidning. Vi ser även över krisplanen som vi upprättat ifall det värsta trots allt skulle hända.
Hur orolig är man som ridskolechef?
– Säkerhetstänkandet är med i det dagliga jobbet eftersom hästarna ingår i arbetsmiljön. På våra personalmöten pratar vi säkerhet. Men orolig? Nej det fungerar inte om man går omkring och är orolig. För trots allt så är det förhållandevis få olyckor med tanke på alla uppsittningar som sker varje dag.