Annons
Nyheter

Lejonkungen regerar i Gislaved

Att vara en drivande kraft i en speedwayklubb borde tyda på ett brinnande motorintresse.
– Jag älskar speedway men hatar motorsport i övrigt, säger Joakim "Kungen" Olsson, klubbchef hos Lejonen i Gislaved.
Nyheter • Publicerad 11 augusti 2010
? Ett se fyra dårar gå in i första kurvan i nästan 120 km/tim är en kick, säger Joakim Olsson.
? Ett se fyra dårar gå in i första kurvan i nästan 120 km/tim är en kick, säger Joakim Olsson.Foto: Leif Fjellström
Joakim Olsson är förstås Lejonkungen i Gislaved.
Joakim Olsson är förstås Lejonkungen i Gislaved.Foto: Leif Fjellström
Staffan Hansson (till vänster) såg Anders Michanek bli världsmästare 1974. Nu var det dags för comeback som åskådare på en speedwayarena och han hade sällskap av debutanterna och likaledes Ulricehamnarna Henrik Hansson och Peter Wilck.
Staffan Hansson (till vänster) såg Anders Michanek bli världsmästare 1974. Nu var det dags för comeback som åskådare på en speedwayarena och han hade sällskap av debutanterna och likaledes Ulricehamnarna Henrik Hansson och Peter Wilck.Foto: Leif Fjellström

De två senaste säsongernas SM–vinnare i speedway heter Lejonen och är från Gislaved. Småland har alltid varit ett starkt speedwayfäste och då kan det kanske te sig lite märkligt att klubbchefen är en västgöte, vars idrottsliga meriter mest handlar om målgörande i de lägre fotbollsdivisionerna. Joakim Olsson, oftast lystrande till smeknamnet "Kungen", är vd för Lejonen.

– En jäkla historia egentligen, säger Joakim om hur han hamnade i den positionen.

Annons

Efter att speedwayklubben Lejonen i Gislaved vunnit division I, så fick Joakim Olsson, som då jobbade på ett annonsblad, förfrågan om han kunde tänka sig bli sekreterare i klubben. Vi pratar alltså inför säsongen 2001.

– Trots att jag faktiskt hatar motorsport så hade jag gått på en del hemmamatcher och upptäckt att speedway var något helt annat. Så eftersom det aldrig är fel med nya bekantskaper som man kan ha nytta av i ett säljarjobb så tackade jag ja till erbjudandet, säger Joakim.

2007 vann Lejonen Allsvenskan och blev ett Elitserielag. Något som inte var helt populärt eftersom flera i styrelsen ansåg att man inte hade på den nivån att göra.

– Jag var väl i princip den ende som ansåg att vi borde satsa för att få ihop ett starkt lag. Så när ingen ville ta posten som ordförande så tyckte jag att jag egentligen inte hade något val utan tog över det jobbet, säger Joakim.

Den allmänna meningen verkade vara, att visst kunde det vara kul ett år men sedan skulle det roliga vara slut och Lejonen nere i Allsvenskan igen.

– Jag såg det som en utmaning att försöka få upp intresset igen för speedway. I Vetlanda och Målilla var det runt 4 000 åskådare per match medan vi låg runt 400, säger Joakim.

För att locka folk till tävlingarna behövdes ett bra lag med något riktigt starkt kort i spetsen. Man jobbade hårt mot sponsorerna och fick ekonomi att värva den dåvarande regerande världsmästaren Nicki Pedersen. Det gav ett sensationellt SM–guld redan första säsongen i Elitserien och en framgång man kunde försvara i fjol.

– Men det kostar att ligga på topp. Ett SM–guld är ingen garanti för att pengarna skall börja strömma in och det är hela tiden en kamp om att få ihop ekonomin. Vi omsatte över 13 miljoner kronor förra säsongen och är tillsammans med Vetlanda och Dackarna de tre klubbar som passerat tio miljoners–strecket. Ett bra slutspel ger välbehövliga – för att inte säga nödvändiga – intäkter, säger Joakim Olsson.

...speedway contra ishockey i Gislaved:

– Nu är vi störst, men det var ombytta roller när jag kom in i klubben. Hockeyfolket är inte helt glada över att vi fått över de största sponsorerna.

...publikintresset för speedway :

– Efter fotboll och ishockey så är speedway den tredje största lagidrotten sett till publikintresset men vi ligger långt efter när det gäller proffsigheten i själva arrangemangen.

...om publikrekord:

– 1947 så var det 12 247 åskådare på en tävling. Men fråga mig inte hur man fick plats för på den tiden fanns det inga läktare. Jag har hört uppgifter om att man stod i 15-dubbla led runt banan men då måste det varit svårt att följa tävlingen. Rekordet i modern tidd är 9891 åskådare och det var mot Dackarna förra säsongen.

...nästa utmaning:

– Att öka från cirka sex till tio miljoner i sponsorintäkter. Det finns också mycket att göra på anläggningen. Om man tittar på exempelvis Borås arena och Ullevi så ligger speedway mycket långt efter.

...att vara vd för Lejonen:

– Jobbet är inte speciellt glamoröst och jag får hålla på med allting. Jag har betalt för ungefär 75 procent av en heltidstjänst men har i princip alltid telefonjour. Det är ett påfrestande men mycket, mycket kul jobb.

...att inte vara motorintresserad:

– Jag hatar motorsport. Finns det något tråkigare än när bilar kör varv efter varv på en bana? Men det är något helt annat med speedway. Det är korta och intensiva heat, åskådarna ser hela banan, man hör ljudet och känner lukten på ett helt annat sätt.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons