Kenneth Johansson har ett jobb med kunglig strålglans

motorsport Artikeln publicerades
Kenneth Johansson framför prinsens blågula STCC-bil.
Foto:Jonas Emtervall
Kenneth Johansson framför prinsens blågula STCC-bil.

Starten i säsongens tredje STCC-heat är bara några minuter bort. Kenneth Johansson har kollat över däcken en sista gång och ska precis lämna banan. Då vänder han sig om, hukar sig lite så att han får ögonkontakt genom vindrutan och gör tummen upp. Bakom ratten svarar prins Carl Philip med samma tecken.

Vi befinner oss på Anderstorps motorbana och den andra deltävlingen i STCC ska snart dra igång.

Ulricehamnaren Kenneth Johansson är avslappnad när han möter upp inne på start- och målrakan, där samtliga tävlingsbilar ställts upp för att publiken ska få en chans att vandra runt och titta.

54-åringen är avslappnad, dels för att allt har flutit på bra och dels för att han ovanligt nog fått en halvtimme över. Men också för att han bara är sådan. Lugn, alltså.

Enligt Kenneth Johansson är det också en förutsättning för att klara av det tidspressade depåjobbet.

– Det kan vara hur stressigt som helst, men man får inte stressa upp sig. För då är man såld, säger Kenneth Johansson.

– Jag är väldigt lugn som människa och trygg i mig själv. Jag är inte den kaxiga sorten som tycker att jag är bäst på allt, men det krävs mycket för att få mig ur balans.

Medan regnet öser ner över banan berättar han att han fick jobbet genom kontakter. Det är så det funkar i den här branschen.

– De söker ju inte folk via Arbetsförmedlingen och så. De går på kontakter och rekommendationer. Jag känner en kille som jobbar på Polestar, som sponsrar teamet, så jag fick chansen att komma på intervju och så fick jag jobbet.

– Jag är ju bilmekaniker i grunden, men det är länge sedan jag jobbade som det. Jag kan meka i grunden, men jag kan ju inte allt på den här bilen.

Det behöver inte Kenneth Johansson göra heller. Det viktigaste är att han har järnkoll på prinsens däck, det är nämligen inom gummiområdet som hans huvudsakliga arbetsuppgifter finns.

– Vi är tre mekaniker. Förstemeken har ansvaret för bilen i samarbete med andremeken. Tredjemeken, det är jag, har ansvaret för däcken och det är ganska mycket pyssel med det. Jag måste hålla koll så att både temperatur och lufttryck är rätt när däcken ska på.

Om teamets förare, Carl Philip Bernadotte, har Kenneth Johansson bara goda saker att säga.

– Jag känner inte honom jätteväl, vi har ju bara jobbat några helger ihop. Men han är en väldigt jordnära, sympatisk och trevlig människa. Han sitter inte på en piedestal på något sätt, så det funkar väldigt bra.

Hur tilltalar du honom? Förekommer fraser som ”var däcken till prinsens belåtenhet ute på banan”?

– Nej, jag behöver inte vara högtidlig mot honom på något sätt. Och det har jag frågat så att det är okej. Ska vi jobba ihop blir det ju konstigt att hålla på så. Det här är ju inget kungligt sammanhang. Han är en i teamet och det blir vardagssnack som med vem som helst.

Hade du inte vetat det så hade du inte kunnat ana att han är medlem i kungafamiljen?

– Nej, det hade jag inte. På hans sätt att vara mot mig hade jag aldrig kunnat räkna ut att han är en kunglighet. Däremot ser jag ju att han inte kan gå utanför tältet utan att folk rusar på honom. Jag som har ett vanligt liv kan inte förstå hur det är. Han kan inte gå här ute på banan utan hjälm, det är sådant hans liv är. Man märker ju att det påverkar honom.

Hur bra är han som förare?

– Han är duktig och har förbättrat sig. Kanske inte resultatmässigt, men när vi ser hans körning kör han mycket stabilare i år. Han kör mycket jämnare och stabilare varv. Sen får vi se hur länge den här oturen kommer att krångla för honom. På första tävlingen i Skövde fick han bryta, men det var inte hans fel. Och på kvalet här i Anderstorp fick han gå av, men då var det tekniska problem.

När själva tävlingen drar igång i Anderstorp gör prinsen ett starkt förstaheat, där han kör upp sig från startplats elva till en åttondeplats i mål. Han är bara sju sekunder efter fyran Daniel Haglöf på över 22 minuters körtid.

I andra heatet ser Carl Philip Bernadotte ett tag ut att kunna köra till sig än ännu bättre placering, när han kör om båda Kia-bilarna och även närmar sig sjuan Mattias Anderssons Dacia. Men ungefär mitt i racet får prinsen sladd det blöta underlaget i sista kurvan innan varvningen. Efter att ha tagit sig ut på banan igen befinner han sig i ingenmansland och slutar nia.

Kenneth Johansson är ändå övertygad om att framgångarna kommer.

– Jag tror att Carl Philip kommer att kunna sätta några riktigt bra tävlingar i år, säger han.

Och hur blir det för dig – är det här en grej bara för i sommar?

– Nej, det här är jätteroligt. Det är ju något av en pojkdröm också. När man var ung drömde man ju givetvis om att få köra själv, men bara att få jobba med racing och motorsport överhuvudtaget är stort. Man vill ju vara med där det händer.

fakta

Kenneth Johansson

Ålder: 54

Bor: Tranegärde, strax utanför Ulricehamn

Yrke: Lastbilschaufför

Familj: Frun Susanne, barnen Anton, 25, och Elin, 23

Intressen: ”Motorsport. Sen skruvar jag på mina gräsklippare och min beachbuggy. Jag är kyrklig också och finns med i mycket sådana sammanhang”

Kenneth Johansson om…

…en racehelg: ”Jag åker hemifrån tidigt fredag morgon och sen är det fullt ös fram till lördag kväll. Jag kan stå och ta igen mig lite under själva racen, men jag måste ju vara på tå om det händer något”

…om STCC: ”Alla har ju egentligen samma grejer under skalet, det är samma kraft i alla bilar. Sen är det ju små finjusteringar som gör det, framför allt med väghållning och däck”.

…om däckens betydelse: ”I år kör alla på Michelin och det finns antingen blanka slicks eller regndäck att välja på. Vilket man kör på väljer teamets ingenjör. Men även om däcken är de samma för alla kan man spela mycket med hjulvinklingar, temperaturer och tryck”.

Visa mer...