Annons
Nyheter

Gräsligt kul på motorbanan

Att motorerna vrålar på motorbanan i Ulricehamn är väl ingen ovanlighet. Men det kan chockera lite när ljudet kommer från gräsklippare och mopeder. Det var precis vad som hände i lördags.
Nyheter • Publicerad 16 mars 2010
Depåstopp: Frans Spetz i laget Lekstugan Racing ska snart ut efter ett depåstopp.
Depåstopp: Frans Spetz i laget Lekstugan Racing ska snart ut efter ett depåstopp.Foto: 
Foto: 
Jobbigt: Reine Weijmer och de andra i laget "Lekstugan Racing" hade det tufft under loppet. En sak var ändå bra enligt dem själva, det fanns andra lag som blev betydligt smutsigare.
Jobbigt: Reine Weijmer och de andra i laget "Lekstugan Racing" hade det tufft under loppet. En sak var ändå bra enligt dem själva, det fanns andra lag som blev betydligt smutsigare.Foto: 
Får behålla pokalen: Kenth Ewerståhl
Får behålla pokalen: Kenth EwerståhlFoto: 

När startskottet ljöd gällde det att armbåga sig fram lite och komma först till starten. Där stod lagkamraterna redo med mopederna och gräsklipparna. Nu gällde det bara att hoppa på och i dem i farten för att skaffa sig en bra position, liknande Pole Position i Formel 1. De två klasserna skulle nu avgöras under ett race som förhoppningsvis varar under två timmars tid. Det lag med flest antal varv åkta under den tiden tog hem både nalle och pokal.

– Det gäller att man har barnbidraget, alltså barnasinnet kvar. Gräsklippar- och mopperace är en form av motorsport som ligger på en enkel nivå och kräver ingen hög budget för att genomföra, säger Kenth Elweståhl som är sportens "pappa" i Ulricehamn.

Annons

Och visst, barnasinnet fanns där hos de tävlande. Skämt och skratt haglade om vartannat men det är klart att det i vissa fall fanns stor prestige med i bilden. Det gällde att kunna bemästra den hala, jobbiga och skitiga banan som krävde en hel del.

Tony Karlsson stod och väntade på sonen Mikael som var ute på banan och körde. Det gällde att vara med om han skulle vinka för byte eller om något behövdes repareras på gräsklipparen.

– Vi har trimmat den så att den går 80 kilometer i timmen, berättar Tony stolt.

Men det var inte alla som gick lika fort. Laget Lekstugan Racing hade en gräsklippare som gick 25 kilometer i timmen, alltså var de slagna på förhand, eller?

– Nej, absolut inte, allt ska hålla loppet ut, säger Jenny Hulander som var en av förarna.

Och hon fick rätt. För i kampen mellan dem och Tonys lag drog de det längsta strået. För när Team linoljekrister var minst två varv före sina konkurrenter inträffade det som inte fick hända.

– Drivremmen är av. Det känns så himla surt just nu, säger föraren Mikael Karlsson.

Inget gick att göra åt den saken och laget fick ge upp. Annars gällde det att fixa det som gick med smarta och snabba lösningar. Jenny och hennes lagkamrater krängde däcken två gånger. Som om inte det vore nog fick de även punktering på bakdäcket.

– Vi har chansat och skruvat i en skruv i hålet och hoppas att det håller.

Det höll och laget kom till slut på en hedrande tredjeplacering.

Annons

Vann gjorde faktiskt Elweståhls lag, detta för tredje året i rad vilket innebar att de fick behålla vandringspokalen. Inga hard feelings fanns mellan lagen men prestigen var som mest tydlig i mopedklassen. Pallplaceringarna togs av lag som jobbar på Motortjänst. Jörgen Skattberg och hans lagkamrater fick lämna över förstaplatsen efter att ha prenumererat på den två år i rad och lite bittert var det.

– Vi ville bara släppa fram de yngre förmågorna i företaget men det är klart att vissa kanske får sparken efter det här, säger han och skrattar.

Labrini Stavrekas
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons