Likviditetsproblem inom fordonsindustrin
I de senaste utgåvorna av tidskriften Justitia finns Drivesol med som ett av de företag som dragit på sig betalningsanmärkningar och betalningsförelägganden. Vid en avstämning i början av veckan rörde det sig om drygt tre miljoner kronor i obetalda räkningar.
– Att vi finns med i deras listor är absolut inget normaltillstånd, säger personalchef Mattias Andersson vid Drivesol i Dalstorp.
– Visserligen håller vi på att reglera de aktuella kraven. Men de visar samtidigt på den situation som just nu råder inom industrin. När stora mängder bilar står osålda, samtidigt som produktionen dras ner, drabbar det alla.
Mattias Andersson framhåller Drivesol har en dialog med företagets underleverantörer vad gäller fakturor och betalningar.
– Alla är införstådda med situationen. Samtidigt förtjänar det att nämnas att vi var tidigt ute med vårt varsel i höstas. Redan då såg vi den kommande nedgången. Problemet är att den blev mer aggressiv än vi hade förväntat oss.
Det var 40 anställda som varslades. MBL-förhandlingarna resulterade i en uppgörelse som innebär att 37 får gå. Merparten av dessa lämnar företaget den 7 februari.
Det får en viss effekt på företagets likviditet genom att kostnaden för löneutbetalningar minskar.
Mattias Andersson vågar inte har någon uppfattning om hur den fortsatta utvecklingen ser ut eller när en vändning kommer:
– När man inte vet är det snarast bättre att inget säga.