Annons
Nyheter

UT behåller upplagan

8 200 exemplar i fjol precis som 2012. Ulricehamns Tidnings upplaga är stabil.
Nyheter • Publicerad 22 februari 2014
UT har en trogen läsarskara.FOTO: Pernilla Rudenwall Petrie
UT har en trogen läsarskara.FOTO: Pernilla Rudenwall PetrieFoto: 

– Det är ett glädjande resultat i en tid där många tidningar kämpar med fallande upplagesiffror och har gjort så under flera år. Ett nollresultat är sett i det ljuset nästan som en liten seger, säger Erik Jullander, nyhetschef på Ulricehamns Tidning.

I går gjordes 2013 års upplagor officiella av TS Mediefakta. Av 157 dagstidningar är det hela 71 procent som redovisar ett minus i upplageutvecklingen jämfört med 2012.

Annons

Procentuellt tappar Dagbladet i Sundsvall och Dalademokraten mest med cirka 16 respektive 13 procents minus.

Dagens ETC, som nyligen började med daglig utgivning, är den tidning som ökar mest med 70 procent. Vänstertidningen Flamman, med utgivning en gång i veckan, har ökat med 17 procent.

Ett annat sätt att mäta styrka för tidningar är hur stor hushållstäckningen i utgivningskommunen är. Där håller UT fortsatt ställningen som en av de starkaste tidningarna i hela landet. 70,9 procents hushållstäckning för UT innebär att det bara finns tre andra tidningar som når fler på hemmaplan. Med andra ord har UT avancerat från femte till fjärde plats när det gäller just hushållsteckning.

– Det som står i UT når verkligen ut i vårt spridningsområde. Det är oerhört inspirerande men vi slår oss inte till ro för det. Drygt 70 procent är visserligen fjärde bäst i Sverige men vi skulle inte ha något emot att klättra lite till på den listan. Ambitionen kan bara vara en enda – att göra en ännu bättre tidning i år, säger Erik Jullander på Ulricehamns Tidning.

Han tror att en förklaring till UT:s starka ställning bland läsarna är den starka fokuseringen på det lokala materialet.

– Det finns många källor för nyheter om Sverige och världen, men när det gäller nyhetsbevakning i vårt spridningsområde så finns det ingen som slår oss på fingrarna. Vi upplever att läsare och annonsörer uppskattar vårt fokus på "nyheter härifrån", säger Erik Jullander.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons