Annons
Nyheter
Uport säljer som glass i sommarvärmen. Ulricehamnarna törstar efter festival – men de är inte ensamma om att räkna ner dagarna till evenemanget.
Nyheter • Publicerad 22 juli 2014
E-type kommer till Uport 2014.
E-type kommer till Uport 2014.Foto: 
The Sounds drog storpublik på Uport förra året. I år ser det ut att bli ännu fler besökare till festivalen.
The Sounds drog storpublik på Uport förra året. I år ser det ut att bli ännu fler besökare till festivalen.Foto: BT-Arkiv/Helena Berg

Redan nu har Uport sålt dubblet så många biljetter än man hade sålt förra året dagen innan festivalens öppnande.

– Ja vi har sålt nästan 75 procent av biljetterna, det är jäkligt kul, säger festivalgeneral Sebastian Andersson.

Annons

I år har man satt ett tak på max 10 000 besökare, 2 000 av dem räknar man blir barn under åtta år som går in gratis och därför inte kan räknas i förväg. Därför har man bestämt sig för att bara sälja 8 000 biljetter. Vilket ändå är fler än förra året då man sålde 7 000 biljetter som mest.

Då har ni alltså sålt 6 000 biljetter redan?

– Ja, vi är nästan uppe 6 000 biljetter. Och vi har sålt ungefär 100 biljetter om dagen det senaste.

Med den takten kommer det inte vara många biljetter kvar på Uports första dag den 1 augusti.

Har ni reserverat några biljetter för kassan?

– Nej, är det slut så är det slut, då kommer ingen mer in. Fler besökare än så vill vi inte ha, vi kommer inte att kunna hantera det.

Att det säljer så bra ser Sebastian som något positivt inför nästa års arrangemang. Om biljetterna tar slut i år hoppas han nämligen att ännu fler kommer att köpa biljetterna i förväg då.

– Artisternas gager betalas ju i förskott, så de pengarna ligger vi ju ute med.

Så ju fler biljetter och ju tidigare de köps, desto tryggare blir alltså festivalens ekonomi.

Men det är inte bara i biljettförsäljningssiffrorna man märker ett ökat intresse för årets upplaga av Uport. Både bransch och media har hört av sig i större utsträckning. Även inför, men framför allt med ackrediteringar, alltså ansökningar om inträdespass som visar att man tänker besöka festivalen.

Annons

– Vi konkurerar ju till exempel med Storsjöyran samma helg, så det är hedrande att artisternas manegement vill stanna kvar och besöka oss i stället, säger Sebastian.

Fler tidningar tänker alltså också komma och skriva om eventet, däribland Gaffa. Redan nu har Uport 2014 uppmärksammats av några nationella musikmagasin, och festivalsajter som listar årets festivaler i hela landet.

– Då har de skrivit om det de hört om förra året. Nu när de kommer ha upplevt festivalen på plats kommer det säkert att bli ännu bättre nästa år, säger Sebastian som hoppas att Uport ska lyfta till nationell festivalstatus 2015 i och med detta.

Men den största anledningen till framgången är ändå ulricehamnarna själva, det vill Sebastian framhålla.

– Att alla kommer, att man ställer upp för att man vill att det ska finnas kvar. Och utan besökarna förra året hade det aldrig blivit så bra som det blev heller.

Spelschema Uport 2014

Fredag 1/8

18:00 Miriam Bryant

19:00 E-type

20:00 David Urwitz

20:45 Huset

21:30 Daniel Adams-Ray

22:45 Ace Wilder

23.30 Timbuktu och Damn!

01:00 Dirty House Guys

Lördag 2/8

14:00 Alexander Tidebrink

14:30 The Bland

15:30 The Vanjas

16:30 Les Gordons

17:30 Governor Andy

18: 30 Tomas Di Leva

19:30 Melissa Horn

21:00 Nicole Sabouné

22:00 Mustasch

24:00 Icona Pop

01:15 Ma Tinz

Mindy Lara
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons