Efter tillsynen av musikundervisningen i Ulrikaskolan pekar skolinspektionen ut flera områden som måste förbättras. Några exempel:
A Eleverna behöver få ett större inflytande på arbetssätt, arbetsformer och innehåll i musikundervisningen.
A Musikundervisningen behöver bättra anpassas efter elevernas erfarenheter och kunskaper.
A Elevernas kunskapsresultat i musik behöver i större utsträckning följas upp på skolnivå.
A Eleverna behöver få ökad kännedom om de nationella målen i musikämnet.
A Rektorn behöver säkerställa att lokaler och utrustning ger förutsättningar för eleverna att nå målen.
Eleverna vid skolan har berättat att de får sjunga och spela på lektionerna och att de även får lära sig om noter, instrument och musikhistoria. Granskningen visar emellertid att eleverna sällan får skapa musik på lektionerna.
Enligt lärarna finns det inte så mycket förutsättningar för detta, bland annat eftersom musiksalen saknar den teknik som skulle behövas. Det musikskapande som trots allt förekommer handlar uteslutande om att skriva egna texter. Att göra melodier eller inspelningar förekommer däremot inte.
Skolinspektionen konstaterar att undervisningen inte i tillräcklig utsträckning ger eleverna möjlighet att utvecklas inom musikämnets samtliga kunskapsformer. Främst gäller detta instrumentspel och musikskapande.
Lärarna säger själva att de inte tydliggör målen i musikämnet. Istället får eleverna reda på målen i utvecklingssamtalen.
Eleverna å sin sida uppger att musikämnet inte är högt prioriterat och att de inte talar om ämnet under utvecklingssamtalet.
Ulrikaskolan har en musiksal i ett skyddsrum utan fönster på bottenplanet. Rektorn vid skolan säger att de är trångbodda vid skolan över lag och att musiklokalen är dåligt anpassad för undervisning. Skolan har en klassuppsättning av ukulele, gitarrer, ett piano och ett trumset. Enligt eleverna är gitarrerna ostämda eller saknar strängar och trumsetet står ofta oanvänt.
Helen Claesson, som fram till årsskiftet var rektor vid skolan, välkomnar granskningen.
– Samtidigt håller jag inte med om samtliga de slutsatser som läggs fram. Kritiken som rör måluppfyllelse och utvecklingssamtal stämmer exempelvis inte med den bild vi har. Sammantaget tycker jag att vi har en bra verksamhet, säger hon.
Hon nämner inköp av instrument som ett sätt att förbättra verksamheten. Tillgång till IT är också ett område som ses över, liksom lärarnas möjlighet till kompetensutveckling.