Ulricehamn långt från målet för grundskolan
Det handlar om den öppna jämförelse Sveriges kommuner och landsting, SKL, varje år gör för grundskolan, och där ett antal variabler vägs samman. Kunskapsmål och resurser, men numera även elevernas egen syn på skolan och undervisningen, finns med i undersökningen.
Läsåret 2010/2011 placerade sig Ulricehamn som nummer 198 bland landets 290 kommuner. Inte acceptabelt, ansåg politikerna, och målsättningen att Ulricehamn, som ett första steg, ska placera sig precis i mitten av rankingtabellen sattes upp. Vid utgången av 2013 skulle kommunen således befinna sig på plats 145, det var tanken och förhoppningen.
Men istället för att vandra uppåt har Ulricehamn sjunkit rejält i jämförelse med andra. Resultatet för 2012 är 37 placeringar sämre än 2011, eller 90 placeringar från målsättningen.
Detta trots att Ulricehamn placerar sig mycket högt i det sammanvägda resultatet vad gäller elevernas syn på skolan och undervisningen, exempelvis hur väl påståendet "skolarbetet gör mig så nyfiken att jag vill lära mig mer" stämmer.
Av det kan man förstå att det är den bristande måluppfyllelsen vad gäller kunskaper som drar ned resultatet.
Roger Wilhelmsson, samtalsledare i kommunstyrelsens arbetsgrupp för lärande och välfärd, är bekymrad:
– Det är inte acceptabelt att befinna sig i bottenträsket, säger han, och betonar samtidigt att det inte minst på högstadiet sedan en tid arbetas intensivt för att lyfta resultateten, att arbetet gett resultat och att detta troligen kommer att märkas i nästa öppna jämförelse.
Och målsättningen att ligga i mitten är inte tillräcklig, anser han.
– Vi har högre ambitioner, vi vill höra till den bästa tredjedelen i landet.
Varför är det viktigt?
– Resultatet är naturligtvis viktigast, inte placeringen, säger Roger Wilhelmsson.