Annons
Nyheter

Trasigt hjälpmedel i hemsjukvården kunde lett till olycka – kommunen anmäler

Efter att en brukare upptäckt ett fel på sin förhöjda toalettsits har kommunen nu anmält produkten till Läkemedelsverket. Det är andra gången kommunen upptäckt fel på modellen.
Ulricehamn • Publicerad 24 januari 2022
Foto: Carl-Olof Zimmerman/TT

Det var i oktober förra året som en brukare i Ulricehamns kommun upptäckte att den spärr som låste fast armstödet på den förhöjda sitsen till hens toalett hade lossnat.

Vid närmare granskning visade det sig att taggen var av och att armstödet därför inte kunde låsas fast.

Annons

Om felet inte hade upptäckts kunde brukaren ha ramlat, om hen hade tagit stöd av armstödet, och riskerade att allvarligt skada sig i fallet.

Anette Filipsson är Mar i Ulricehamns kommun, vilket står för medicinskt ansvarig för rehabilitering.

Hon berättar att den förhöjda toalettsitsen är ett medicinskt hjälpmedel som kommunen hyr av regionen. Om ett hjälpmedel inte uppfyller kraven eller går sönder görs en anmälan till kommunens hjälpmedelscentral, Läkemedelsverket och leverantören för att utreda varför produkten brister.

– Det är inte bra att det kan finnas brister i produkterna. Vi har ett gemensamt sortiment i hela Västra Götaland och vi förlitar oss på att det är ett bra sortiment och bra produkter. Det är också därför hjälpmedelscentralen är måna om att få ta del av de här anmälningarna, då de sköter upphandlingarna, säger Anette Filipsson.

Det är andra gången armstödet till en toalettsits av samma modell gått sönder i kommunen. Anmälan är upprättad, men produkten används fortfarande i verksamheten.

– Vi känner ändå att det fortfarande är säkert att använda just den här produkten, om inte utredningen kommer visa något annat. Skulle man upptäcka en brist så kommer den kallas tillbaka, och då gäller det alla enheter av den produkten som är ute i Västra Götaland.

Hur vanligt är det att medicintekniska produkter går sönder?

– Det är inte speciellt vanligt. Jag har jobbat här i två år och under den tiden har vi kanske skickat tre eller fyra anmälningar på olika produkter.

Lydia LyckelidSkicka e-post
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons