Annons
Nyheter
Redan innan ett kommande samråd underkänner trafikverket delar av kommunens förslag till detaljplan för Ubbarp, där Ica väntas bygga en större livsmedelsbutik nästa år.
Nyheter • Publicerad 7 januari 2014

I dag är det tänkt att kommunstyrelsen ska ta ställning till detaljplaneförslaget för Ubbarp. I materialet (som UT skrev om förra veckan) anges hur området kan bebyggas samt vilka anslutningsvägar det blir. Förslaget är att kommunstyrelsen idag beslutar att ställa ut materialet för samråd för att ge möjlighet till synpunkter.

Men redan innan kommande samråd har trafikverket vänt sig till Ulricehamns kommun med kritiska synpunkter på förslaget.

Annons

I ett yttrande till Ulricehamns kommun i mitten av december 2013 skriver trafikverket att man står fast vid sin tidigare bedömning att en ny väg söderifrån på väg 46 in till handelsområdet inte ska ingå. Orsaken är att väg 46 är ett regionalt stråk, näringslivsväg och en rekommenderad primärväg för farligt gods. Sådan regional trafik bör ha så få korsningspunkter som möjligt.

Därför räcker det med en cirkulationsplats vid den norra delen av planområdet, som också ingår i planförslaget, anser trafikverket.

Redan i augusti förra året framförde trafikverket denna invändning till Ulricehamns kommun. Sedan dess har kommunen låtit två konsultföretag titta på den tänkta trafiklösningen för området och ge förslag till lösningar.

Efter att ha tagit del av detta material vidhåller alltså trafikverket sina invändningar mot den inriktning som anges i förslaget till detaljplan.

Tanken med infarten söderifrån på väg 46 till handelsområdet är att avlasta trafiken på väg 46, enligt kommunen (se artikel nedan).

Men trafikverket anser tvärtom att det innebär en ökad olycksrisk, av flera skäl:?

? Eftersom väg 46 är utpekat regional stråk vill trafikverket att detta har få konfliktpunkter.

? Med bara en in- och utfart till handelsområdet blir utformningen enhetlig och tydligheten ökar för trafikanterna, vilket ger högre trafiksäkerhet.

? Den södra infarten blir ytterligare en konfliktpunkt med gång- och cykelbanan.

? Avståndet från norra cirkulationsplatsen fram till den föreslagna infarten är för kort för att vägvisningar skall kunna anläggas på rekommenderat avstånd.

Annons

? Om separat infart anläggs finns risk för att tung trafik norrifrån kör och vänder vid trafikplatsen väg 40 för att komma in till angöringsplatsen. Detta skulle öka trafikflödet i trafikplatsens norra cirkulationsplats.

Bästa lösningen är att forma vägen så att allt trafikutbyte till och från Ica Maxi sker via Ubbarps cirkulationsplats, skriver Liz Devlin, samhällsplanerare på trafikverket.

Christer Seldevall

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons