Svettigt dygn för bärgaren
– En del går att få loss, men står de mitt i en kö, med bilar både framför och bakom, går det inte. I alla fall inte om det är på en 2+1-väg, som den mot Jönköping, och de står där det är en fil. Då får de vänta på sand och salt för att komma loss, säger han.
Enligt Poa Sahlberg är det oftast utländska åkare som fastnar. De kanske har vinterdäck på de drivande axlarna, som lagen säger, men även om det står på dem att det är vinterdäck, kan mönsterdjupet ibland vara väldigt dåligt. Poa Sahlberg tror att en orsak kan vara, att de har åkt på dessa vinterdäck hela året.
– Om de åker på dem hela våren, sommaren och hösten kan de vara slitna när det blir vinter.
Dessutom finns ingen lag som säger att lastbilar ska ha vinterdäck på släpet, konstaterar han.
– Många chansar också. Om det är tvåfiligt, som i Ulricehamnsbacken, och en fastnar i högerfilen, så försöker andra köra om i vänsterfilen, och fastnar de också. Då proppar de till hela vägen istället för bara en fil. De borde ha vett att stanna, men de är väl pressade av sina tider.
En annan teori han har är att lastbilarna ibland är fellastade, så att för mycket vikt lagts i släpet, och för lite på de drivande hjulen.
– Sen är det ju så att om inte snön plogas bort snabbt så blir det ishalka och den är det inte lätt att salta bort.
Poa Sahlberg noterar hur grannlandet i väster har löst däckfrågan:
– I Norge är det lag på snökedjor; de som inte har det får inte komma in i landet när det är vinterväglag, säger Poa Sahlberg.
Tunga lastbilar, tunga bussar och personbilar klass II (husbil) med en totalvikt över 3,5 ton ska från och med 1 januari 2013 ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar, när vinterväglag råder under den aktuella perioden (1 december till 31 mars). Kravet gäller samtliga däck på drivaxlarna. Framhjulsdrivna bilar ska vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning även på fordonets bakre hjulaxlar.
Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck.
Samtliga däck på tunga fordon ska ha ett mönsterdjup på minst fem millimeter när det är vinterväglag. Kravet gäller inte tillkopplade släpfordon.
Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen.
Källa: Transportstyrelsen