Stort avtal för Älmestadsföretag
Äktab har under många år transporterat förnödenheter till jordbruket för Lantmännens räkning, men i betydligt mindre skala. Nu när Lantmännen ändrar sin transportapparat blir Äktab ett av fyra företag som får ansvara för alla lantmännens transporter inom jordbruket i sex län i södra Sverige: Skåne, Västra Götaland, Värmland, Halland, Blekinge och Småland. Avtalet beräknas vara värt 150 miljoner kronor och innebär att Äktab måste bygga ut för att kunna klara leveranser samt att de måste anställa tre nya trafikledare och två personer på ekonomisidan.
– Vi är väldigt stolta både jag och personalen. Det här innebär en stor utmaning för oss, säger vd Ronny Bengtsson.
I runda slängar är det en halvmiljon ton per år som ska fraktas om man enbart ser till avtalet med lantmännen och avtalet träder i kraft den 1 augusti 2011.
Att Äktab väljer att bygga större i Vist istället för att bygga ut i Älmestad har med fastighetsvärdet att göra.
– Jag vågar helt enkelt inte bygga här. Någon gång vill jag sälja fastigheten och företaget vidare och då är Älmestad inte rätt plats att bygga på. Ulricehamn tror jag mer på, det blir lite dyrare att bygga där nu, men värdet på fastigheten kommer stå sig bättre. Logistiskt sätt tror jag även mer på Ulricehamn, inte bara för egen del, utan utifrån andra företag också, säger Ronny Bengtsson.
Nybygget i Vist är beräknat att kosta cirka 11 miljoner och tomten är på 10 000 kvadratmeter. Här ska bli tvåfastigheter, ett trucklager och en byggnad med kontor och verkstad. I november då nybygget beräknas vara klart.
De företag som ska ta hand om alla lantmännens transporter förutom Äktab är LN Transport i Fleninge, HNT Schakt & Transport i Ängelholm, och Vårgårda Logistik i Vårgårda. De är företag som Äktab har samarbetat med tidigare och i dag har de fyra företagen samma ordersystem, men separata ekonomisystem. Företagens förmåga att skapa nätverk tror Ronny Bengtsson är en anledning till att just de fick det nya femåriga exklusiva avtalet.
– Traditionellt och historiskt sett har logistikbranschen varit väldigt konkurrensinriktad. Vi var tidiga med att börja jobba på annat sätt genom samarbete och nätverk och jag tror att det har gett oss en fördel.
Älmestad Kvarn och Transport AB
Ägare: Ronny Bengtsson
Antal anställda: 18
Startår: 1980
Omsättning: Cirka 50 miljoner
Verksamhet: I dag ett rent transportföretag som mest levererar biobränsle och jordbruksförnödenheter men utför även andra större transportuppdrag.
Kort historia: 1980 startar Ronny Bengtsson ett åkeriföretag och 1983 tar han även över sin fars kvarn. Därav namnet Älmestad Kvarn och Transport AB. Företaget flyttar till de nuvarande lokalerna i Älmestad 1994 som de köper av Ueab.