Stenbocksskolan förfaller
Det är flera års eftersläpande underhåll som nu fått facket att reagera.
– Alla vi pratat med håller med oss i sak. Men nu behövs inte bara ord, utan handling, säger huvudskyddsombudet Maria Sergi.
Tillsammans med skyddsombudet vid Stenbocksskolan, Rose-Marie Fyrvakter, har hon gått igenom de senaste årens protokoll från gjorda skyddsronder. Dessa visar att problemen med den fysiska arbetsmiljön i skolan påpekats vid åtskilliga tillfällen. Men resultatet av dessa påpekanden låter fortfarande vänta på sig.
– Vi har tagit upp problemen med arbetsledningen vid skolan, med fastighetsavdelningen och med politikerna i nämnden. Alla håller med oss i sak. Men beskedet är att det saknas pengar, säger Rose-Marie Fyrvakter.
Hon påpekar att den senaste renoveringen vid skolan gjordes 1986. Vilket innebär att det finns omfattande behov att ta tag i. Några exempel:
? Fönster delvis uppruttna.
? Kallras vid fönster.
? Dålig ljudmiljö - nivån för hög.
? Grupprum hårt slitna.
? Inredning hårt sliten.
? Delar av ytterfasaden håller delvis på att släppa.
Värst är nog kylan och kallrasen vid fönster, enligt Rose-Marie Fyrvakter.
– Det innebär att vi får rucka på förbudet för elever att ha ytterkläder på inomhus. När de fryser får de så klart har jackor på sig, säger hon.
– Dessutom blir inlärningen sämre om man sitter och fryser, påpekar Maria Sergi.
Ansvaret för kommunens fastigheter ligger på fastighetsavdelningen. Där är man medvetna om problemen.
– Men man får inte det ekonomiska utrymme som krävs, säger Rose-Marie Fyrvakter. Ytterst är det en fråga om prioriteringar inom kommunen.
Ett visst hopp fick man inför förra året. I budget avsattes då tolv miljoner kronor till underhåll vid Stenbocksskolan.
– Då blev vi jätteglada. Men efter bara en månad kom motbud - det blev inte några pengar.
En liknande variant var det inför året verksamhet. I budget avsattes två miljoner kronor. Som ganska snart reducerats till en halv miljon. De pengarna är i princip redan avsatta för vissa akuta insatser.
– Till slut kommer man till en punkt då man inte orkar längre, säger Maria Sergi.
– Det är viktigt att förstå att det finns ett samband mellan de resultat en elev presterat och den miljö de vistas i.
Vad kan ni göra?
– Vi kommer att börja göra konsekvensanalyser av det uteblivna underhållet. Dessutom ska vi göra en prioriteringsordning över vad som behöver göras, säger Rose-Mari Fyrvakter.
Och om det inte hjälper?
– En möjlighet är att anmäla situationen till arbetsmiljöverket.