Det är bristande måluppfyllelse hos eleverna som är motiv till ansökan. I kommunen saknas också en gemensam syn på hur kursplanen i matematik ska tolkas. Det leder också till att det saknas en likvärdig bedömning i kommunen.
En konsekvens av att tolka kursplanen är att det blir ett alltför stort beroende av läromedel.
Flera utvärderingar visar att de läromedel som används inte ger tillräckligt stöd i det pedagogiska arbetet.
I sin ansökan till skolverket hänvisar barn- och utbildningsförvaltningen till resultatet av en omfattande kartläggning av elevernas kunskaper i matematik som genomfördes av Göteborgs universitet våren 2009 i årskurs ett-åtta.
Den visade på stora kunskapsbrister som till stor del berodde på bristande kontinuitet i undervisningen.
– Vi kunde även konstatera att en del av bristerna berodde på dåligt stöd från läromedlen, skriver förvaltningen.
Här några av de målsättningar hoppas kommunen uppnå genom projektet:
? Ökad måluppfyllelse i matematik.
? En bra kontinuitet från årskurs F till nio.
? Ett minskat läromedelsberoende.
? Ökad samsyn och likvärdighet i bedömningarna av elevernas matematikkunskaper.
– Vi har stora förhoppningar på att det här projektet ska bli framgångsrikt och leda till en betydligt bättre måluppfyllelse i matematik, skriver förvaltningen i sin ansökan.
Totalt ansöker Ulricehamns kommun om bidrag på 1 682 000 kronor för projektet.
Arbetet ska pågå under perioden 2010-2012. En projektledare samt arbetsgrupp blir ansvariga
? En analys och samt lokal tolkning av kursplanen ska vara klar vårterminen 2011.
? Den lokala planen prövas därefter i undervisningen läsåret 2011-2012 samtidigt som lämpliga undervisningsmetoder tas fram.
? Under våren 2012 lyfts sättet att jobba in vid samtliga skolor i kommunen.
De skolor som omfattas av det tänkta projektet är Bogesundsskolan, Ätradalsskolan och Ulrikaskolan.