Annons
Nyheter
Ulricehamns kommun ansöker om 1,7 miljoner kronor för till ett projekt som syftar till att förbättra matematikundervisningen i grundskolan.
Nyheter • Publicerad 12 mars 2010

Det är bristande måluppfyllelse hos eleverna som är motiv till ansökan. I kommunen saknas också en gemensam syn på hur kursplanen i matematik ska tolkas. Det leder också till att det saknas en likvärdig bedömning i kommunen.

En konsekvens av att tolka kursplanen är att det blir ett alltför stort beroende av läromedel.

Annons

Flera utvärderingar visar att de läromedel som används inte ger tillräckligt stöd i det pedagogiska arbetet.

I sin ansökan till skolverket hänvisar barn- och utbildningsförvaltningen till resultatet av en omfattande kartläggning av elevernas kunskaper i matematik som genomfördes av Göteborgs universitet våren 2009 i årskurs ett-åtta.

Den visade på stora kunskapsbrister som till stor del berodde på bristande kontinuitet i undervisningen.

– Vi kunde även konstatera att en del av bristerna berodde på dåligt stöd från läromedlen, skriver förvaltningen.

Här några av de målsättningar hoppas kommunen uppnå genom projektet:

? Ökad måluppfyllelse i matematik.

? En bra kontinuitet från årskurs F till nio.

? Ett minskat läromedelsberoende.

? Ökad samsyn och likvärdighet i bedömningarna av elevernas matematikkunskaper.

– Vi har stora förhoppningar på att det här projektet ska bli framgångsrikt och leda till en betydligt bättre måluppfyllelse i matematik, skriver förvaltningen i sin ansökan.

Totalt ansöker Ulricehamns kommun om bidrag på 1 682 000 kronor för projektet.

Arbetet ska pågå under perioden 2010-2012. En projektledare samt arbetsgrupp blir ansvariga

? En analys och samt lokal tolkning av kursplanen ska vara klar vårterminen 2011.

? Den lokala planen prövas därefter i undervisningen läsåret 2011-2012 samtidigt som lämpliga undervisningsmetoder tas fram.

? Under våren 2012 lyfts sättet att jobba in vid samtliga skolor i kommunen.

De skolor som omfattas av det tänkta projektet är Bogesundsskolan, Ätradalsskolan och Ulrikaskolan.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons