Annons
Nyheter

Satsning på kompetenshöjning viktigare än tilläggsanslag

Det är långt ifrån självklart att mer pengar leder till bättre studieresultat för eleverna. Det säger Göran Nyman, skolchef i Ulricehamns kommun, apropå raset i Lärarförbundets skolrankning nyligen.
Nyheter • Publicerad 16 september 2010

Rankingen presenterades för drygt en vecka sedan. Men det är först nu som Göran Nyman fått tillgång till materialet.

– Det är bara att konstatera att vi har rasat rejält, från plats 74 till 188. Tittar man på resultatet för eleverna i årskurs nio så är det mycket dåligt. Det är främst det som påverkat placeringen.

Annons

Är du förvånad?

– Har man hela bilden klar för sig så är det faktiskt inte så förvånande. Under det läsår som mätningen avser, 2008-2009, så hade vi många resurskrävande elever. Det innebar att vi fick lägga extra resurser på att stötta elever med särskilt behov av stöd, vilket så klart avspeglas i mätningen. Bland annat var det under en period ett 30-tal hemmasittare (skolkare). Sammantaget är detta en viktig förklaring till det dåliga resultatet.

– Vi behöver naturligtvis kritiskt granska vårt arbete då vi inte lyckas. Det har vi gjort bland annat genom förändrade rutiner då vi har elever med mycket hög frånvaro.

Ändå har ni själv pekat ut elevernas måluppfyllelse som ett av de allra viktigaste områdena att jobba med?

– Precis så är det. Så för en utomstående verkar det säkert konstigt med det dåliga resultatet under just det året. Men arbetet för måluppfyllelse är långsiktigt. Och redan nu, läsåret 09/10, kan vi se att utvecklingen vänt åt rätt håll.

Med facit i hand, hade ni kunnat göra något annorlunda?

– Absolut. Det finns flera saker i form av extra stöd och andra insatser att ta till. En utökad specialpedagogisk kompetens är ett sådant viktigt område. Så förutsättningarna till bättre resultat framöver finns.

Men för detta krävs väl utökade resurser?

– Inte nödvändigtvis. En omfördelning är också möjlig. Men får jag önska något från politikerna, hade jag gärna sett en satsning på specialpedagogisk kompetens.

Lärartätheten i grundskolan i kommunen har minskat. Hur har det påverkat den försämrade måluppfyllelsen?

Annons

– Svårt att säga. Det är inte självklart så att fler lärare innebär förbättrade studieresultat. Det viktigaste är snarare att hela tiden jobba med att höja lärarnas kompetens. Mycket arbete är nedlagt på betyg och bedömning, skriftliga omdömen, individuella utvecklingsplaner. Även om elevernas arbete i skolan påverkas av en stor mängd faktorer, så är lärarnas kompetens den enskilt viktigaste.

Ni sitter just och jobbar med del två av utredningen av skolstrukturen i kommunen. Kommer fler skolor att stänga?

– Det avgörs inom politiken. Vi arbetar vidare med utredningen utifrån de normer om skolstorlek som gäller. Från politiskt håll har nyligen besked lämnats om att inga skolor ska stängas under de närmaste två åren. Jag vill betona att beslut som rör skolstrukturen tas av politikerna.

Sjuhäradskolor i botten

Ulricehamns kommun är inte ensam om att hamna i bottenskiktet på senaste mätningen av Bästa skolkommun (som avser läsåret 2008/2009). Så gott som samtliga kommuner i Sjuhärad placerar sig lågt i mätningen, som omfattar Sveriges samtliga 290 kommuner.

Följande placeringar får sjuhäradskommunerna (ju högre siffra, desto sämre placering).

Bollebygd - 235

Borås - 200

Herrljunga - 229

Mark - 223

Svenljunga - 101

Tranemo - 242

Ulricehamn - 188

Vårgårda - 244

(Källa: Lärarförbundet)

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons