Rejäl hjulfest när hall flyttade
Kommunen, som köpt upp marken av fastighetsägaren Majblomman, ska bygga en anslutningsväg från Karlsnäsvägen fram till Alängsgatan.
– Det är en förberedelse för det framtida motorvägsbygget, säger Henrik Svensson, ansvarig på Svevia som ska bygga både väg och en 30 meter lång bro över Ätran. Den nya vägbiten byggs för att få ett bättre och enklare trafikflöde från nuvarande R46 och senare till den kommande motorvägen.
Perssons Bygg och smide, som är Svevias underentreprenör till själva husflytten, kunde efter tre dagars förberedelser till slut dra igång själva flytten.
Perssons flyttade även hus som stod i vägen för R40 i Jäla förra året, och har gjort ytterligare liknande flyttningar tidigare. Har ni specialiserat er på det här?
– Det vet jag inte, det har bara blivit så ett antal gånger, säger Torbjörn Persson, ägare till det Knättebaserade företaget som i dag har sina lokaler i Vist.
Med hjälp av två halvmetertjocka järnbalkar och en uppstagning av själva huskonstruktionen drog två lastbilar, inne i själva hallen, iväg hela bygget till de nya husfundamenten som Svevia ställt i ordning hundratalet från den gamla husgrunden.
Inne i den stora maskinhallen stod Christer Carlssons två stora lastbilar som bar upp de enorma järnbalkarna.
– När man kör huset ser man faktiskt inte vägen, bara väggen, sa Christer som i enbart fick lita till de färgmarkeringar man i förväg gjort på marken längs den hundra meter långa färdvägen.
Hur mycket själva flytten kommer att kosta kommunen hade Henrik Svensson ingen exakt siffra på.
– Våra arbeten för att göra den nya grunden hamnar kring ett par hundra tusen och sedan tillkommer kostnaden för själva flyttningen, säger han.
Den nya vägen kommer att gå från Lantmännen, rakt över Ätran och sedan ansluta till Alängsgatan där den i dag slutar vid Toveks bilanläggning. Arbetena har redan påbörjats och till våren skall det hela vara klart.
Jörgen Wester