Posten lägger ner all företagstjänst
Anledningen till denna förändring är att företagskunderna kraftigt minskat sina besök på företagscentren. Många företag väljer idag att sköta sina affärer med Posten via internet, och redan idag utför 250000 företag sina postärenden hos ett postombud.
Postens undersökningar visar att dessa företag är mycket nöjda med den service och tillgänglighet som postombuden erbjuder.
Det har gjort att postens lönsamhet minskat, och därför måste man anpassa sig efter verkligheten.
När alla kontoren är nedlagda och verksamheten flyttats över till landets 1 700 postombud skall posten ha utvecklat sin internetkanal med det samlade utbudet av produkter och tjänster.
Det rikstäckande nätet av postombud, med generösa öppettider, kommer att stärkas upp. Företagskunderna skall genom detta får en förbättrad service.
Postombuden kommer att utbildas och certifieras i företagsspecifika frågor. För avtalskunder med stora sändningar kommer det att finnas speciella inlämningsplatser. Företag med postbox kommer i flertalet fall hämta sin post i en postbox hos ett postombud. Där det idag finns stora boxanläggningar, och det är svårt att hitta externa postombud som har möjlighet att få plats med boxarna, kommer Posten att driva postombud i egen regi.
Förändringen innebär att 585 tjänster försvinner fram till 2013. Posten lovar att i god tid informera berörd personal.