Polisen kritisk till röjning
Mats Berntsson är biträdande sektionschef på trafikpolisen i Göteborg, som bland annat Ulricehamn sorterar under. Han skyller det mesta av problemen efter snöovädret på vinterväghållningen – eller snarare bristen på sådan:
– Det har varit alldeles för många och långa stopp på en så viktig väg som R40, en väg som det generellt gjorts och görs stora satsningar på för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten. Men det är vinterväghållningen som har fallerat, säger han.
Berntsson anser alltså att det är dålig planering som ligger bakom kaoset. Hur vädret ska bli de närmaste dygnen är ju inte särskilt svårt att ta reda på, konstaterar han.
Mattias Svedberg arbetar i staben för Svevias driftområde väst. Han väljer att inte kommentera kritiken från polischefen, men säger att man på Svevia var förberedda på ovädret, men att kombinationen av vind, snö och regn och trafiksituationen gjorde att man hade svårt att kunna utföra sitt uppdrag – trots att extra resurser har avsatts just för riksväg 40 och trots att Svevia fick ett tilläggsuppdrag, när väl ovädret hade börjat:
– Bärgning ingår inte i vårt uppdrag, men nu fick vi ett tilläggsuppdrag att lossa fordon. Vi drog loss ett 50-tal lastbilar, säger han.
Enligt Mattias Svedberg orsakades faståkningarna till stor del av brister på fordonen, exempelvis dåliga däck. Det var dessutom mest tvåaxlade dragbilar som blev stående (se nedan).
– Men det var en besvärlig situation och trots att alla resurser vi hade till vårt förfogande var engagerade under ovädret, hade vi inte möjlighet att hålla R40 öppen.
Det var också något av moment 22 över hela situationen, konstaterar Mattias Svedberg, för i och med att bilar blev stående i snö och halka, eftersom Svevia inte hann med att ploga och sanda, kunde inte Svevia ploga och sanda. Deras bilar kom ju inte heller fram.
Har ni lärt er något av kaoset under snöovädret?
– Absolut, vi har haft ett erfarenhetsmöte nu på morgonen (läs måndag morgon) och vi tar med oss detta så att vi blir ännu bättre om det inträffar något liknande en annan gång.
Fotnot: Tvåaxlade lastbilar har alltså bara en bakaxel på dragarbilen, vilket gör att maxlasten på drivhjulen blir låg. Nordiska lastbilar åker oftast med boggie, alltså en drivande bakaxel och en släpaxel bakom, vilket gör att man kan lasta betydligt mer. När man behöver mer grepp på drivhjulen, lyfter man släpaxeln med en knapptryckning och får då direkt långt över tillåtna maxvikten rakt på drivhjulen.