Liftbilen visades för första gången på Elmiamässan i Jönköping i höstas och Sita Sverige AB föll direkt.
– Bilen har även en automatisk rullgardin som täcker lasten, så att våra chaufförer slipper klättra på bilen. Så vi har satsat lite på miljö och säkerhet, säger Classe Landin, avdelningschef på Sita.
Den nya bilen används för att hämta containrar med skräp ute hos företag och privatpersoner.
Varför är det så bra med en bil som kan rotera containern 360 grader?
– Man kommer intill och kan ställa containern så som kunden vill ha en utan att behöva dra den rätt och det spar en massa tid, säger Jan Stolfer på Sita som övar med den nya bilen ute på Sitas gård.
Bilens lift manövreras med hjälp av en dosa och spar på så sätt en del på personalens krafter och minskar riksken för arbetsskador, med den gamla bilen försökte man positionera containern för hand. Liftbilen har kostat 1,5 miljoner i inköp.
Liftbilen har även en hel del andra finesser som ett isa-system för att kontrollera att föraren håller hastighetsbegränsningarna. Med hjälp av GPS kontrolleras förarens hastighet varje gång han kör förbi en hastighetsbegränsningsskylt. Kör föraren för fort så larmar det. Systemet känner också av hur ekonomiskt föraren kör och kontrollerar bränsleåtgång kontinuerligt.
– Det är inte tänkt som ett övervakningssystem utan som en hjälp till föraren, säger Casse Landin.
Isa-systemet är även installerat på två andra bilar och tanken är att alla Sitas bilar ska ha det så småningom. Syftet är att optimera körsätt och på så sätt få minskade utsläpp och minskad drivmedelsåtgång. Ungefärlig kostnad för att installera systemet i en bil går på ungefär 20 000 kronor.
En annan fördel med den nya bilen är att den har en automatisk presenning som kan täcka containern. På den gamla bilen var föraren tvungen att själv klättra upp och täcka.