Nuab söker bidrag till Änglagårdsreklam
Näringsliv Ulricehamn AB (Nuab) söker pengar från kommunen för att kunna gå in i ett avtal med Sweatwater Production AB om att få använda filminspelningen av Änglagård - Tredje gången gillt till marknadsföring av Ulricehamn med omnejd.
Det är diskussioner mellan filmbolaget och turistchefen i Ulricehamn som lett fram till ett avtal om samarbete gällande marknadsföring. Genom att betala 300 000 kronor till filmbolaget får Nuab rätt att använda filminspelningen och aktiviteter kring denna i marknadsföringssyfte.
– Syftet är att öka bygdens attraktionskraft genom att knyta varumärket Änglagård till Ulricehamn och Sjuhäradsbygden. Att placera Ulricehamn och Sjuhärad i folks medvetande som ett område att besöka, ett landskap att bosätta sig i och en plats att etablera sitt företag på, skriver Nuab i sin ansökan till kommunen.
Regissören Colin Nutley ville ursprungligen ha betydligt mer. I ett brev ställt till tillförordnade turistchefen föreslår han en miljon kronor som ersättning till bolaget. Nuab ges då rätt att på olika sätt använda sig av varumärket Änglagård i marknadsföringssyfte.
Dessutom kommer den nya filmen att få smygpremiär på Folkets hus i Ulricehamn - en vecka före galapremiären i Stockholm.
För att klara finansieringen av avtalet med filmbolaget söker Nuab bidrag från kommunen på motsvarande belopp (300 000 kronor). Avtalet träder i kraft under förutsättning att Nuab får det sökta bidraget.