Någon har kapat hennes identitet
Först reagerade hon inte. Istället kastade hon de obegripliga avier eller konstiga mejlfrågningar som hon fick.
Men nu, med facit i hand, kan hon se ett mönster.
– Det känns lite dumt att jag inte fattade redan från början. Även om man vet att det händer att folk får sin identitet kapad, så tänker man att det aldrig händer en själv, säger hon.
Det började i slutet av januari.
– Det var små grejer som jag först inte funderade närmare över. Jag fick information om en kreditupplysning som tagits. Jag brukar handla via internet och tänkte att det var något sådant. Så jag slängde pappret.
Hon blev uppringd av ett elektronikföretag som frågade om en dator som hon skulle ha beställt. Men någon beställning hade hon inte gjort.
– De noterade det, och jag tänkte att det måste ha blivit något fel hos dem, säger hon.
Så kom två mejl med förfrågningar om att hon villa byte lösenord på ett butikskort. Efter att ha fått en avi från ett klädföretag med informationen att hennes varor hade kommit reagerade hon på allvar.
– Någon beställning hade jag inte gjort. Enligt avin var det två paket med varor för sammanlagt cirka 6 000 kronor. Bland annat gardiner och en massa bebiskläder, säger hon.
Hon kontaktade företaget och förmådde dem att ta tillbaka paketen. Och så anmälde hon det hela till polisen.
– Just nu känns det väldigt obehagligt. Jag är stressad. Vet inte hur det har gått till eller vem som ligger bakom. Förhoppningsvis kan polisen hitta de uppgifterna så att det kan stoppas, säger hon.
Hon har ändrat lösenord i sin dator, och hon har spärrat sig själv hos Upplysningscentralen. Vidare har hon kontaktat sin bank.
– Det är för att försöka hindra att jag drabbas av något obehörigt köp eller uttag. Samtidigt innebär det besvär för min egen del. Det begränsar möjligheterna att leva som vanligt, med mejlkontakter, köp etc, säger hon.
Efter att ha gjort polisanmälan kontaktade hon det elektronikföretag som tidigare frågat henne om datorköpet.
– Där berättade man att de hade satt ett frågetecken på beställningen och gjort en anteckning om misstänkt bedrägeri. Jag fick känslan av att det knappast var något ovanligt för deras del.
Även om du inte vet varför detta har hänt, har du några råd att ge?
– Att man är observant, även på till synes obetydliga mejl, samtal eller förfrågningar. Att kontrollera vem som ligger bakom och varför förfrågningarna kommer. Ta vara på avierna eller mejlen, kasta inte bort dem.
– Och sist men inte minst, gör en polisanmälan. Även om det kanske känns som en liten grej och att man inte ska besvära polisen med sådant.