Musikalisk julafton
I det fönsterlösa skyddsrummet försöker Ulla-Britt Cotter lära en femteklass att dansa. Eleverna står parvis i en cirkel medan takten räknas in. De flesta dansar i strumplästen, någon är barfota. ”Ett-två-tre-å-fyr”, räknar Ulla-Britt och demonstrerar hur dansstegen tas.
Så får eleverna testa. Det visar sig inte vara helt enkelt. Men så strömmar tonerna av en Westlife-låt ut i lokalen. Och plötsligt börjar det svänga. Vissa av paren verkar ha rytmen i kroppen.
När musiken och de påföljande applåderna tystnat, sätter sig alla i cirkel på golvet medan en stor kartong placeras i centrum.
– Nu ska ni få se vad vi fått, säger Ulla-Britt Cotter, som själv verkar lite spänd över det högtidliga ögonblicket.
Ur lådan plockar hon klockspel, bongotrummor och blockflöjtar. Men inte nog med det. Här ligger även ytterligare rytminstrument, bland annat en uppsättning slagverk som närmast påminner om djembetrummor.
– Vi har tjatat om detta jättelänge, musikundervisningen har varit helt tillbakasatt, säger Ulla-Britt Cotter.
– Nu har det äntligen blivit tilldelning så att vi kan låta eleverna spela melodier. Instrumenten nu är ett bra steg i rätt riktning.