Modevisningarna på Tingsholm kartläggs
Som en del i en kurs i marknadsföring har det varje år hållits modevisningar på Tingsholmsgymnasiet, ibland en och ibland två. Sebastian Hermansson, Kim Bodeklint, Hanna Staafjord och Linnea Ternander är fyra av de elever som nu håller på att sammanställa hur modevisningarna sett ut varje år.
– Tidigare har vissa valt att göra en modevisning till, men i och med att det är 25-årsjubileum har vi valt att göra något annorlunda, säger Kim Bodeklint.
Eftersom de är 24 elever i klassen har det gått att dela upp arbetet så att alla får ett år var, och resultatet ska sedan sammanställas i en broschyr.
– Vi letar efter personer som varit med tidigare, och så har vi ett 20-tal frågor som vi ställer till alla. Sedan väljer vi ut några av svaren som vi presenterar, säger Hanna Staafjord.
Arbetet sker parallellt med annan undervisning och de jobbar med projektet under hela våren. Än så länge är de flesta i en researchfas, och det har visat sig vara svårt att få tag på gamla elever. Även efter att ha fått tag på folk gäller det dessutom att få bra svar.
– Jag har hittat folk och fått svar, problemet är att jag har 1991 så alla kommer inte ihåg så mycket, säger Linnea Ternander.
Det försvårar ytterligare att klasserna bytt namn genom åren, och många har haft svårt att få tag på bilder som är tagna på den analoga tiden. Men trots svårigheterna verkar eleverna inte oroliga, utan tror att det kommer klara av projektet.
– Vi hoppas att när ni skriver om det kommer folk att höra av sig till oss istället, säger Kim Bodeklint.
Hur modevisningarna ändrats över tid är fortfarande för tidigt att ge några detaljer om, men klart är att den vuxit för varje år. Nu är det inte bara en övning för eleverna längre, utan många företag ser det som en möjlighet att marknadsföra sig.
– Det har blivit större och mer show, säger Linnea Ternander.