Många känner inte till när ångerrätten gäller
Han tycker att man som företagare ska vara medveten om att lagstiftningen kan skilja sig åt beroende på om man ingår avtal som privatperson eller som företagare.
Det är till exempel så att reglerna om informationsskyldighet och ångerrätt bara gäller vid avtal mellan konsument och näringsidkare. Enligt Otto Johansson Hansson kan en företagare inte förvänta sig att bli upplyst om att ångerrätten inte gäller.
De har till och med haft ärenden vid konsumentrådgivningen i Borås där konsumenter uppger att de blivit vilseledda att ingå avtal som företagare fast de trodde att de gjorde det som privatpersoner. Då brukar det handla om privatpersoner som har en jordbruksfastighet och där företaget hävdar att detta gör privatpersonen till företagare i det enskilda abonnemangsavtalet.
Enligt Otto Johansson Hansson har sådana fall prövats i Allmänna reklamationsnämnden. Då har ARN gjort en helhetsbedömning av huruvida personen ingått avtalet som konsument eller näringsidkare, något som inte är enkelt. Man har bland annat tittat på om syftet med abonnemangen varit att använda dem huvudsakligen privat eller i näringsverksamhet. Även vad som sägs i samtalet och hur detta uppfattas av konsumenten har betydelse.
Han tycker det är viktigt att överlag vara försiktig då man ingår avtal per telefon. Det kan även vara bra att tydligt markera att man ingår avtalet som privatperson om så är fallet.