Under hösten har kommunen låtit anställda få utbildning om de nya reglerna, som infördes 1 juli i år. Enligt dessa höjs gränsen för direktupphandling från cirka 270 000 kronor upp till drygt 500 000.
– Det innebär att vi inte behöver bjuda in alla företag i EU att lämna anbud i de här upphandlingarna. Direktupphandlingar är enklare, både för oss som inköpare och för dem som säljer. Framför allt gäller det vid upphandling till lägre belopp, under 100 000 kronor. Det blir enklare för oss genom att vi kan vända oss direkt till lokala företag med information om aktuell upphandling. Vi ska även annonsera när kostnaden bedöms överstiga 100 000 kronor, säger Björn Isaksson, inköpscontroller i Ulricehamns kommun.
Effekten har redan märkts i form av sänkta kostnader för inköp.
– Under den period som vi har testat den nya modellen har vi sett en besparing på 20 procent på små inköp. Fördelen för kommunen är dessutom att vi får fler anbud att välja mellan, säger Björn Isaksson.
Han tror att även det lokala näringslivet ser förändringen som positiv.
– Det fungerar säkert som en stimulans för många. Regelförändringen öppnar upp för fler att lämna anbud. Dessutom - det är knappast någon nackdel om våra inköp går till lokala leverantörer.
För att nå ut med förfrågningsunderlag kan kommunen alltså skicka mejl till tänkbara leverantörer. Inte minst kan fler lokala företag komma ifråga vid sådana direktupphandlingar.
– Vi kan utnyttja den lokalkännedom som vi har och sända e-post direkt till lokala företag. Samtidigt kommer upphandlingarna överstigande 100 000 kronor att annonseras på kommunens hemsida och annonseras på Opic, som är den största databasen för upphandlingar, säger Björn Isaksson.
Som ett led i anpassningen till de nya reglerna, kommer kommunen att arrangera seminarium för lokala företag under våren. Detta för att informera det lokala näringslivet om hur offentlig upphandling går till rent generellt och om de förändringar i inköpsarbetet som pågår i Ulricehamns kommun.