Långvarigt avbrott i Ulricehamn
Det började vid Lucia, natten till den 13 december. Då upphörde den fasta telefonförbindelsen hemma hos Agne Amberntsson på Jägaregatan i Ulricehamn att fungera.
Så har det varit sedan dess. Agne har även kollat med några av grannarna. Det visade sig att han inte är ensam om att vara drabbad.
– Sedan dess har jag haft kontakt med Telia vid ett antal tillfällen. Först var beskedet att man behövde 8 dagar för att laga felet. Men när jag ringde nu i fredags sa man att det skulle behövas 9 dagar.
Agne Amberntsson beskriver sig själv som en man som inte klagar i onödan. Men han tycker ändå det är konstigt att det ska ta så lång tid och att han inte får några raka besked från Telia.
– Jag har fått hjälp med en överkoppling till min mobiltelefon. Så det funkar ju att ringa. Men jag är glad att jag inte har kvar mitt villalarm via Telia. Då hade det varit utslaget nu.
Enligt Telias hemsida är det för närvarande inga aktuella störningar på det fasta telenätet i Ulricehamn. Men en koll med presstjänsten visar att det trots allt förekommer störningar.
I skrivande stund är totalt 98 abonnenter berörda av störningar på det fasta telenätet i Ulricehamns kommun. I tätorten Ulricehamn berörs 22 abonnenter.
– Det är ovanligt mycket störningar för närvarande i hela Västra Götaland. Så har det varit sedan stormen kring den 13 december, berättar Hans G Larsson informationsansvarig vid Telia.
Siffrorna för hela länet visar att det är fyra gånger som många enskilda fel, mot normalt. Detta i sin tur påverkar tiden för service och reparation. Man får räkna med 7-10 dagar innan anmälda fel på fasta nätet kan lagas.
Telia har ett system med ekonomisk kompensation för drabbade kunder.