Landsbyggare tar plats framför kameran: ”Följer sina drömmar”
I somras började inspelningarna som ska marknadsföra Sjuhärad och få fler här att förverkliga drömmar om företag på landsbygden. För Leader Sjuhärad, som står bakom filmprojektet, har det inte varit svårt att hitta företagare till serien. Nej, det snarare ”kryllar av dem”. Det berättar Petter Honk, som är projektledare och kommunikatör på Leader Sjuhärad.
Först ut är fyra filmer som kommer att visas i sociala medier. Huvudrollerna har fyra entreprenörer som ska fungera som förebilder. De finns i fyra olika kommuner, och arbetar med helt olika saker.
– Det är eldsjälar som har vågat följa sina drömmar, säger Petter Honk.
De medverkar i seriens första delar
• Johanna Berglund, Snickarglädjens veranda
• Elisabeth Erikson, Erikson cottage
• Maria Bengtsson, Revesjö gårdsmejeri
• Sonia och Pierre Katarincek, Knalten ekologiska grönsaker
Sonia och Pierre Katarincek, som driver Knalten ekologiska grönsaker i Hökerum, är två av företagarna. En annan är Elisabeth Erikson, som ligger bakom Erikson cottage i Ljungsarp. För henne var det självklart att ställa upp och berätta om sin verksamhet.
– Jag tycker om att dela med mig av den resan jag har gjort. Jag brukar berätta min story, och hoppas att det kan inspirera andra att ta ett kliv och följa sin dröm, säger hon.
Själv gjorde hon just det, och lämnade ett chefsjobb bakom sig för att starta upp sin verksamhet. Nu bakar hon surdegsbröd, har pizzakvällar, övernattande gäster och evenemang av olika slag.
– Det var något som mognade fram, och som berodde mycket på tillfälligheter. När man snubblar på något som känns rätt så blir det ofta bra, säger Elisabeth Erikson.
Hennes bästa tips för den som funderar över att starta eget är att ställa många frågor, vara nyfiken, och att ta hjälp.
– Du är inte ensam. Är det något du inte kan, så ta hjälp av någon som kan.
Att välja företag på landsbygden har sina fördelar, tycker hon. För hennes del innebär det att kunna jobba hemma på den egna gården, och betala hyran till sig själv. Naturen är en dragningskraft för gästerna, och även om det stora kundunderlaget inte finns så gör digitaliseringen att det går att nå ut till fler potentiella kunder.