Annons
Nyheter

Kampanj ska hjälpa brevbärare

Den här veckan ska brevbärarna tänka lite extra på att ta sina raster, lyfta rätt och undvika spring i trappor.
Nyheter • Publicerad 22 september 2011
Brevbärarna Amanda Andersson och Sören Remar är olika långa och skulle gärna ställa in arbetshyllorna på ett smidigt sätt.
Brevbärarna Amanda Andersson och Sören Remar är olika långa och skulle gärna ställa in arbetshyllorna på ett smidigt sätt.Foto: Kajsa Kettil

Det är fackförbundet Seko som denna vecka driver kampanjen Jobba rätt. Tanken är att belysa de arbetsmiljöproblem som många brevbärare drabbas av. Hit hör bland annat stress och fysiska symptom på grund av tunga lyft och arbetsbelastning.

Förra året genomfördes en ny organisation inom Posten. För Ulricehamnskontorets del innebär den att brevbärarnas turer planeras centralt med hjälp av ett program.

Annons

– Men det linjeläggningsprogrammet tar inte hänsyn till hur det ser ut, Ulricehamn har ju en helt annan topografi än Vara. Då blir det stressigare för dem som cyklar att hinna med med alla dessa backar, säger Nisse Friberg som är skyddsombud och facklig representant för Seko.

Sekos kampanj tar fasta på de regler som Posten själv har satt upp. Under veckan uppmanar han sina kollegor att ta sina raster, att följa alla trafikregler, att ställa in brevfacken efter kroppslängden och att använda en särskild väst som avlastar händer och rygg.

– Om man känner att man inte hinner med sitt jobb så kanske man kommer lite tidigare, hoppar över rasten och så. I slutändan leder det till att man sliter ut sig och sjukfrånvaron ökar. Vi ser folk gå på knäna, det är fel, säger Nisse Friberg.

I onsdags morse stod brevbäraren Lena Bohman och sorterade brev. Hon berättar att det är svårt att ställa in hyllorna, och den som är under medellängd får sträcka på sig.

– Jag får ont i nacken, det känns direkt när det är för högt. Det vore bra om man kunde ställa in dem elektriskt, säger hon.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons