Inte fler besök trots ökade öppettider hos turistbyrån
Inför sommarsäsongen 2013 satsade bolaget på utökade öppettider i turistbyrån i Ulricehamn. Under perioden maj–september hölls öppet också under helgerna, förutom sedvanliga öppettiden under vardagar.
Turistbyrån satte även in extra personal i form av tre deltidsanställningar som förstärkte bemanningen. Dessutom hade turistbyrån personal i en filial på Torpa stenhus.
Men trots denna sammantagna förstärkning har antalet (fysiska) besökare inte blivit fler.
– Slutsatsen vi drar är att trenden är att människor i ökad utsträckning söker information på nätet. Det bekräftar även vår egen statistik över antalet besökare på vår hemsida. Där ser vi att antalet besökare ökar, säger Ulrika Geereadts.
Inför sommarsäsongen i år görs därför vissa förändringar. Öppethållandet under helger behålls, liksom personalförstärkningen. Däremot kommer turistbyrån inte ha kvar filialen på Torpa stenhus.
– Det var lågt intresse hos besökarna där att ta del av det vi erbjöd. Troligen eftersom det var Torpa de var intresserade och inte vid tillfället ville ha tips på andra besöksmål.
I stället kommer personalen att finnas på plats vid större arrangemang under sommaren, exempelvis Diggiloo, Uport-festivalen och Vattnets dag.
– Rent praktiskt är det enkelt för oss att finnas på plats vid dessa tillfällen. Vi tror också att det blir bra tillfällen att möta besökare, för att kunna tipsa om andra aktiviteter och besöksmål, säger Ulrika Geereadts.
Om besöksantalet varit konstant i den fysiska turistbyrån, så har antalet besökare på turistbyråns hemsida ökat. Det visar turistbyråns egen statistik.
– Våra besökare använder nätet i allt större utsträckning. Det är en allmän trend. Då är det viktigt att vi också fins tillgängliga för att möta den efterfrågan.
Vilken roll har då den fysiska turistbyrån?
– Vi möter dem som redan är på plats. Det kan exempelvis handla om att tipsa om alternativa besöksmål. Just i dagarna har vi besökare som egentligen är vinterturister. Men som till följd av mildvädret vill ha tips på alternativa aktiviteter, säger Ulrika Geereadts.
2011 hade Ulricehamns turistbyrå 76 600 besök på sin hemsida . Sammantaget noterades 255 899 sidvisningar.
2012 hade turistbyrån 76 400 besök på hemsidan. Då noterades 260 829 sidvisningar.
2013 gjordes 76 650 besök på hemsidan. Då noterades 277 412 sidvisningar.
Antalet besök i turistbyrån fördelar sig enligt följande:
2011 – 10 752 besök.
2012 – 10 500 besök.
2013 – 10 958 besök.
Siffrorna visar att besökarna på hemsidan tittar på fler antal sidor än tidigare. Dessutom noteras en liten ökning på turistbyrån.
Men det beror framförallt på en bra vinter med fler besökande turister, och inte på byråns extra öppettider på sommaren.