Inte bättre service med ny organisation
Ulricehamns kommun inledde sin omorganisation av förvaltningen 2011. Nu är alltså en extern utvärderare klar med sin rapport.
Utvärderingen bygger på intervjuer med ett 50-tal personer samt en webbenkät som skickats till all personal. 39 procent av personalen svarade på enkäten.
Kritiken från medarbetarna kring den nya organisationen berör främst två saker. Den ena är det delade ledarskapet, vilket redan är avvecklat. Den andra är att omorganisationen än så länge inte har bidragit till en bättre service till medborgare och organisationer.
När det gäller hur man trivs i den nya organisationen svarar chefer att man trivs något bättre, och medarbetare att man trivs något sämre. Men flertalet ansåg att omorganisationen inte har påverkat trivseln nämnvärt.
Enligt ett pressmeddelande från Ulricehamns kommun visar rapporten också att organisationen är på rätt väg för att nå sina mål, men att man i nuläget inte nått ända fram.
Undersökningen har inte behandlat hur medborgare och brukare uppfattar den kommunala servicen, utan fokuserar på medarbetarnas uppfattning.
– Utvärderingen är ett led i vår organisations arbete med ständig utveckling, säger kommunchef Karl-Erik Claesson. Rapporten är ett analysunderlag för att kunna göra förbättringar i syfte att uppnå en så bra och effektiv service till medborgarna och politikerna som möjligt.
Orsaken till omorganisationen var att anpassa förvaltningen till den nya politiska organisationen med bland annat kommunstyrelsen som enda verksamhetsnämnd.
Läs mer i UT på torsdag.