Annons
Nyheter
Anders Andersson bor i Blidsberg men enligt sophämtningsfakturan har han även en soptunna på Boråsvägen som ligger flera mil bort.
Nyheter • Publicerad 7 juni 2014
Anders Andersson med sin felaktiga sophämtningsfaktura.
Anders Andersson med sin felaktiga sophämtningsfaktura.Foto: Sandra Wennergren

– En katastrof, tycker jag. Det finns så många, särskilt äldre, som inte kollar sina fakturor ordentligt, säger Anders Andersson.

Det är LBC som sen årsskiftet sköter faktureringen för sophämtningen åt Ulricehamns energi. I maj skickades de första fakturorna ut till kunderna i Ulricehamns kommun. Men det är mycket som inte stämmer. På fakturorna står fel gator, några räkningar har gått ut till fel adresser och till och med till avlidna personer. Dessutom skickades inte inbetalningskort med i kuverten vilket många har klagat på.

Annons

– Det följde med en massa felaktiga uppgifter från den tidigare entreprenören. Vi har även skickat ut räkningar till boxadresser som inte funnits på flera år, säger Hans Karlsson som är affärsområdesansvarig på miljö- och återvinning på LBC.

Enligt Hans Karlsson så har det varit fel på GPSen som tar koordinaterna vid tömning och skriver in gatan. Men eftersom varje tunna är märkt med en tagg och ett nummer som är knutet till kunden borde det ha blivit rätt ändå, enligt Hans Karlsson. Men när det kommer med tömningar på en adress som ligger flera kilometer bort och dessutom på fel dag, vilket till exempel har hänt med en redaktionsmedarbetares faktura, måste problemet vara större än så. Och i Anders Anderssons fall handlar det dessutom om en gata miltals därifrån och tömningarna har också varit på andra dagar än de ordinarie hämtningsdagarna.

– Jag har svårt att uttala mig i enskilda fall, säger Hans Karlsson.

LBC har skickat ut fakturor till ungefär 5 700 kunder, men Hans Karlsson har ingen uppfattning om hur många räkningar som har blivit fel.

– Det är i alla fall ett par hundra som har hört av sig och är oroliga. Vi har fått ta in en tjej till på kundtjänst, säger han.

Men Anders Andersson är inte nöjd med servicen.

– När jag ringde sa de bara att det var fel på GPSen och jag fick fråga flera gånger innan de lovade att skicka en ny faktura till mig. Det är irriterande att de inte kan hantera en reklamation ordentligt, säger Anders Andersson.

– Det är olyckligt att det blivit så här. Nu rättar vi till det som är galet så gott vi kan. Nästa gång vi skickar ut fakturor är i september, säger Hans Karlsson.

Sandra Wennergren
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons