Högt betyg till de nya betygen
Sedan i höstas gäller den nya gymnasiereformen GY11. Nu är det slut med G, VG och MVG. I stället bedöms eleverna efter betygsstegen A, B, C, D, E eller F, där A är bäst och F är underkänt.
I dagarna har Tingsholmsgymnasiets förstaårselever avslutat läsårets första kurs, Matematik 1 C. Det är eleverna vid naturvetenskapliga programmet och teknikprogrammet som har läst kursen och nu kan utvärdera det nya betygssystemet.
Erik Andersson på teknikprogrammet ser en klar fördel jämfört med tidigare.
– Det finns fler steg nu. Om man hade VG+ förut så blev det ändå bara VG i betyg. Nu får man B i stället, som är lite bättre, säger han.
Hans lärare, Gunnar Carlsén, berättar att skolan har satsat på extra resurser till matematikundervisningen. Utslaget på hela kursen rör det sig om en extra timme matte i veckan. Och den har gjort skillnad, tycker både han och eleverna.
– Matten är svårare nu, i och med att vi inte repeterar lika mycket av högstadiematten nu längre. Men skolledningen har insett vad det innebär och lagt in en timme till. Det har visat sig att de länder som lyckas bra i matte ligger på ungefär sju timmar per vecka, och det gör vi nästan nu, säger Gunnar Carlsén.
Hans uppfattning är att bokstavsbetygen blir mer rättvisa. Förutom att det finns fler pinnar på betygsstegen har det visat sig på de nationella proven. Enligt rektor Matthias Nordgren har 30 av 32 elever fått samma betyg på det nationella provet som de sedan fick på hela kursen.
Även natureleverna är övervägande positiva. De berättar att de blev chockade av det höga tempot när de började gymnasiet och är tacksamma över den extra mattetimmen.
– Utan den skulle vi inte ha klarat oss. Men det har gått bra, man har vant sig vid tempot. Det är väl både bra och dåligt med de nya betygen, jag gillade de gamla betygen också, säger Johan Karlsson.
Eleverna har preseterat bra. 60 procent har fått betygen A eller B. Naturklassens lärare Ulrika Hilldén ser att satsningen på matte får positiva effekter.
– Nu är det natur- och teknikelever som har läst den här kursen, och det är ju de elever som kanske gillar matte bäst. Men jag är övertygad om att extratiden är en bidragande orsak till att det har gått bra för eleverna, säger hon.
Hennes uppfattning är att det är viktigt med gemensamma genomgångar. Hellre det än för mycket ensamundervisning.
– Jag försöker göra det så roligt som möjligt. Man ska inte förknippa matte med att sitta och harva i en bok.