Annons
Nyheter

Henrik Erickson: Henrik Erickson: Framöver är det företagen som fixar idrottsfesten

Företag kommer att ha en allt större del i framtidens idrottsrörelse. Den här helgen på Lassalyckan visar tydligt på den utvecklingen.
Henrik EricksonSkicka e-post
Publicerad 25 september 2021
Henrik Erickson
Detta är en personligt skriven text i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: NIKLAS BJORLING

Idag är det premiär för multisporttävlingen AIM Challenge i Ulricehamn. Ett företagsdrivet arrangemang som adderar Ulricehamn som tredje tävlingsort i sin produktportfölj. Fjälldestinationerna Hemsedal och Lindvallen har varit med tidigare, sammanhanget är fint för Ulricehamn som vill profilera sig som tränings- och vinterdestination.

Deltagarmässigt är tävlingen inte speciellt stor. Genomslaget är desto större. Turistbyrån gör vågen, konditionsidrottsintresserade i bygden känner sig utvalda och hela grejen har blivit en snackis.

Annons

Skicklig PR är en viktig faktor. Företeelsen är också ett tydligt tecken i tiden. En lokal idrottsförening hade haft svårt att få det här genomslaget med ett liknande arrangemang. Här finns inte samma vana att jobba med marknadsföring. En lokal förening hade också haft svårt att med ideella krafter få styrka i genomförandet, utöver sin ordinarie verksamhet.

Företaget bakom AIM Challenge kommer till Ulricehamn och tar ut cirka en kvarts miljon kronor i anmälningsavgifter. 2019 (före pandemin) gjorde aktiebolaget en vinst på 1,3 miljoner kronor på en omsättning på 1,9 miljoner. Lokala sponsorpengar hamnar hos företaget istället för hos den lokala ungdomsidrotten. De funktionärer som ställer upp får en ”goodie bag” värd nästan 3 000 kronor, med varor från sponsrande företag.

”Mer individuell konsumtion av motion och tävling och en förflyttning från föreningsdrivna aktiviteter till kommersiella.”
Henrik Erickson, chefredaktör

Ovanstående fakta ska inte tolkas som kritik mot hur evenemanget bedrivs. Win win-situationen i att ett företag gör en bra affär samtidigt som Ulricehamn får ett häftigt event, och deltagarna en upplevelse, går inte att kritisera. Det ska dock noteras som en del av den förskjutning vi just nu ser inom svensk idrott. Mer individuell konsumtion av motion och tävling och en förflyttning från föreningsdrivna aktiviteter till kommersiella.

Samtidigt som AIM Challenge avgörs arrangerar Lager 157 Ski Team öppen rullskidträning i Ulricehamn. Skidlaget är på läger i Ulricehamn och bjuder in intresserade till ett av passen. Ingen kostnad men med ett underliggande kommersiellt syfte – att knyta skidintresserade närmre varumärket.

I butiken 157XCC:s verksamhet finns idag fyra-fem träningstillfällen per vecka. Styrka för alla, ungdomsträningar till fots och per cykel samt rullskidor. Kravlösa arrangemang där deltagaren kan dyka upp när det passar. Förberedda pass och inga ideella åtaganden för de som deltar, eller för föräldrarna.

Rullskidträning i Lager 157:s regi vid Lassalyckan.
Rullskidträning i Lager 157:s regi vid Lassalyckan.Foto: Linus Dahlbäck

Den här typen av idrottskonsumtion är delvis ny för konditionsidrotten och kan liknas vid gymträning. Köpta tjänster, få krav på prestation tillbaka. Det troliga är att den här trenden sprider sig även till lagsporterna. Elitlag inom fotboll, handboll och ishockey har länge drivits som företag – och det vandrar nedåt i åldrarna. Frågan är hur länge det dröjer innan UIFK har arvoderade ungdomstränare, eller faktiskt köper in konsulter som sköter träning för ungdomslag. Kommer vi att få se företagsdrivna ungdomslag i kommunen? 8 000 kronor per år i avgift, all inclusive utan kioskpass och toalettstädning.

Allt det här utmanar det som varit den svenska modellen för idrott. Föreningsdrivet, demokratiskt och med de ideella ledarna som garant för både bredd och elit.

Brytningstider är intressanta och svensk idrott är i en sådan. Att företag driver runt en allt större del av det idrottande Sverige snabbar på utvecklingen och vässar koncepten. Kanske är det en garant för att idrotten ska vara attraktiv för unga framöver? Kanske är det ett måste för att orka driva idrotten vidare?

Med en utveckling enligt ovan ska dock ingen bli förvånad nästa gång en ungdomsledare ber om arvode eller en funktionär bara ställer upp om den får någonting i utbyte. När det tunnar ut i leden på föreningens fixardag och det är svårt att hitta en ansvarig för att tvätta tröjor – då kan vi i alla fall ana varför.

Annons
Annons
Annons
Annons