Glädjande järnvägsbesked för Ulricehamn
Det var när infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd öppnade årets Transportforum i Linköping i onsdags som hon gav beskedet. Regeringen vill ha ett underlag för utbyggnaden av stambanan från Stockholm till Göteborg och Malmö. Senast den sista februari ska Trafikverket ha detta klart.
– Det som känns så intressant och spännande är att det som vi kallar Götalandsbanan och som hon kallar ny stambana så tydligt har kommit in på den politiska dagordningen. Vi har ju jobbat länge med den här frågan i Ulricehamn, säger Karl-Erik Claesson.
För även om inte alla tåg kommer stanna i Ulricehamn så är Karl-Erik Claesson övertygad om att en järnväg förbi Ulricehamn är mycket viktig ur flera aspekter.
Han nämner till exempel att det skulle kunna ta bara en timme och fyrtio minuter från Ulricehamn till Stockholm. Det blir större arbetsmarknadsregioner, vilket är bra för en ort som Ulricehamn, vilken ses som en attraktiv boendeort.
Exakt när det kan vara aktuellt med järnväg till Ulricehamn är omöjligt att säga. Tidigast år 2030, tror Karl-Erik Claesson.
– Detta är ju ändå ett långsiktigt projekt, det här ändrar ju inte på tidsaspekterna. Men det är positivt att det finns så tydligt på den politiska dagordningen. Det visar att det är en prioriterad fråga. Det känns oerhört bra att man från politiskt håll lyfter frågan på det här sättet som sker nu.
Regeringen har tidigare sagt ja till byggandet av en ny stambana för snabbtåg, "för att kraftigt minska restiderna mellan Sveriges mest befolkningsrika delar, medverka till regionförstoring samt förbättra förbindelserna till flygplatserna i Landvetter och Skavsta", som skrev i en promemoria under onsdagen.
Man har pekat ut en första del av utbyggnaden och för att kunna ta ställning till fortsatt utbyggnad av det nya stambanesystemet i sin helhet behöver man alltså enligt denna prememoria ett så kallat fördjupat underlag med till exempel uppdaterade kostnadskalkyler, konsekvenser för de offentliga finanserna och fysiska förutsättningar för ett genomförande av sträckan mellan Stockholm och Göteborg samt den mellan Jönköping och Malmö.