Fortsatt nej till hemundervisning
Familjen hade ansökt om att få fortsätta hemundervisning även under höstterminen 2010. Den 2 februari i år avslog barn- och utbildningsnämnden ansökningen. Även om de fyra pojkarna hittills mer än väl har inhämtat de kunskaper som krävs sade nämnden nej.
Motiveringen var att det inte fanns synnerliga skäl för denna typ av undervisning. Man hänvisade till den kommande nya skollagen som betonar kravet på synnerliga skäl.
Nämnden angav som skäl även att gällande skolförfattningar klargör att skolan skall vara allsidig och saklig och därigenom utformas så att alla elever kan delta, oberoende av vilken religiös eller filosofisk uppfattning eleven och dess vårdnadshavare har.
Familjen överklagade beslutet till förvaltningsrätten i Jönköping som avskrivit ärendet med hänsyn till att den del av läsåret som prövningen kunnat omfatta har passerat.
I sin bedömning betvivlar inte förvaltningsrätten att barnen fått tillräckliga kunskaper och färdigheter i sin hemundervisning. Emellertid hävdar rätten att barnen vid sin hemundervisning inte får social träning i alla de avseenden som de skulle få vid vanlig skolgång. I skolan ges barn möjligheter att samspela med barn som har vitt skilda bakgrunder och förutsättningar, vilket påverkar barnets förberedelse för ett aktivt deltagande i samhällslivet.