För få elever tömmer klass
Hon säger att situationen innebär ett dilemma. Svårigheten handlar om att få till en meningsfull undervisning.
I dagsläget får de två försteklassarna gå i samma klass som eleverna i årskurs två och tre. Det är enbart i läsutveckling som de har undervisning i sin egen klass. Annars är de i den sammanslagna klassen. Det är ingen bra lösning, enligt rektorn Maria Persson.
– Med tre årskurser i samma klass blir skillnaderna mellan eleverna för stora. Förutsättningarna mellan de yngre och lite äldre eleverna skiljer för mycket, säger hon.
En sammanslagen 1-3-klass kan mest beskrivas som en kompromiss mellan å ena sidan kravet på god kvalitet i undervisningen och å den andra bemanningen, alltså användningen av de resurser som skolan har tillgång till.
Därför har skolledningen nu i dialog med vårdnadshavarna kommit överens om en lösning som innebär att den ene eleven byter skola medan den andre eleven flyttar upp en klass, till årskurs två.
– Det är det bästa vi kan göra utifrån problemet att elevunderlaget i skolan är för litet, säger Maria Persson.
Skolans resurser bygger på det totala elevantalet vid skolan. Att en klass enbart har två elever innebär i praktiken ett behov av något mer resurser, om de ska få undervisning i form av en egen grupp.
– Jag kan bara konstatera att det är svårt att få till en bra undervisning med den situation som nu råder. Att ha tre årskurser i samma undervisningsgrupp innebör för stora skillnader, säger Maria Persson.
Hon säger att problemet borde ha hanterats redan då eleverna skulle börja i förskoleklass. Men så skedde inte (Maria Persson tillträdde som rektor först i september 2012).
Även i övriga klasser är antalet elever relativt lågt. Att elevantalet dessutom har minskat under de senaste åren sätter sin prägel på stämningen.
– Det är klart att det får effekter. Det finns en oro i samhället och hos föräldrarna över skolans framtid. Men även här hos personalen är detta något som diskuteras, säger Maria Persson.
Den satsning som gjorts på engelsk-inspirerade inslag i undervisningen och i skolan har inte fått någon mätbar effekt i form av fler elever vid skolan. Däremot kan det möjligen bidra till en stärkt självkänsla för skolan, dess elever och personal.
– Men någon engelska-profil är det inte. För det krävs först ett politiskt beslut samt att resurser tillförs för att klara de kriterier som måste uppfyllas för att skolan ska kunna marknadsföras på det sättet, säger Maria Persson.
I Marbäcks skola fördelas eleverna i de olika klasserna enligt följande:
Förskoleklass - 12 elever
Årskurs ett - 2 elever
Årskurs två - 7 elever
Årskurs tre - 6 elever
Årskurs fyra - 8 elever
Årskurs fem - 16 elever
Årskurs sex - 8 elever
En slutsats av siffrorna kan vara att nästa år blir det betydligt fler elever i årskurs ett, genom inflödet av de elever som i dag går i förskoleklass.