Annons
Nyheter

För få elever tömmer klass

I klass ett vid Marbäcks skola går två elever.
Men vid terminsslutet upphör klassen att finnas till.
– Det är för få elever för att kunna bedriva en vettig undervisning, säger skolans rektor Maria Persson.
Nyheter • Publicerad 17 december 2013
Klassen försvinner. Enbart två elever i klass i Marbäcks skola ett är inte hållbart, anser rektorn. Därför upphör nu klassen, genom att en av eleverna byter skola och den andre eleven flyttar upp en klass till årskurs två.
Klassen försvinner. Enbart två elever i klass i Marbäcks skola ett är inte hållbart, anser rektorn. Därför upphör nu klassen, genom att en av eleverna byter skola och den andre eleven flyttar upp en klass till årskurs två.Foto: 

Hon säger att situationen innebär ett dilemma. Svårigheten handlar om att få till en meningsfull undervisning.

I dagsläget får de två försteklassarna gå i samma klass som eleverna i årskurs två och tre. Det är enbart i läsutveckling som de har undervisning i sin egen klass. Annars är de i den sammanslagna klassen. Det är ingen bra lösning, enligt rektorn Maria Persson.

Annons

– Med tre årskurser i samma klass blir skillnaderna mellan eleverna för stora. Förutsättningarna mellan de yngre och lite äldre eleverna skiljer för mycket, säger hon.

En sammanslagen 1-3-klass kan mest beskrivas som en kompromiss mellan å ena sidan kravet på god kvalitet i undervisningen och å den andra bemanningen, alltså användningen av de resurser som skolan har tillgång till.

Därför har skolledningen nu i dialog med vårdnadshavarna kommit överens om en lösning som innebär att den ene eleven byter skola medan den andre eleven flyttar upp en klass, till årskurs två.

– Det är det bästa vi kan göra utifrån problemet att elevunderlaget i skolan är för litet, säger Maria Persson.

Skolans resurser bygger på det totala elevantalet vid skolan. Att en klass enbart har två elever innebär i praktiken ett behov av något mer resurser, om de ska få undervisning i form av en egen grupp.

– Jag kan bara konstatera att det är svårt att få till en bra undervisning med den situation som nu råder. Att ha tre årskurser i samma undervisningsgrupp innebör för stora skillnader, säger Maria Persson.

Hon säger att problemet borde ha hanterats redan då eleverna skulle börja i förskoleklass. Men så skedde inte (Maria Persson tillträdde som rektor först i september 2012).

Även i övriga klasser är antalet elever relativt lågt. Att elevantalet dessutom har minskat under de senaste åren sätter sin prägel på stämningen.

– Det är klart att det får effekter. Det finns en oro i samhället och hos föräldrarna över skolans framtid. Men även här hos personalen är detta något som diskuteras, säger Maria Persson.

Den satsning som gjorts på engelsk-inspirerade inslag i undervisningen och i skolan har inte fått någon mätbar effekt i form av fler elever vid skolan. Däremot kan det möjligen bidra till en stärkt självkänsla för skolan, dess elever och personal.

Annons

– Men någon engelska-profil är det inte. För det krävs först ett politiskt beslut samt att resurser tillförs för att klara de kriterier som måste uppfyllas för att skolan ska kunna marknadsföras på det sättet, säger Maria Persson.

I Marbäcks skola fördelas eleverna i de olika klasserna enligt följande:

Förskoleklass - 12 elever

Årskurs ett - 2 elever

Årskurs två - 7 elever

Årskurs tre - 6 elever

Årskurs fyra - 8 elever

Årskurs fem - 16 elever

Årskurs sex - 8 elever

En slutsats av siffrorna kan vara att nästa år blir det betydligt fler elever i årskurs ett, genom inflödet av de elever som i dag går i förskoleklass.

Christer Seldevall
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons