”Det har varit värre”
Vid mottagningen görs egna mätningar över hur man lever upp till de mål som angetts för verksamheten (se faktaruta). Att få ner väntetiderna är ett intresse som patienter delar med de som driver verksamheten.
– Därför är vi också angelägna om att få till oss patienters upplevelser av bemötande hos oss, säger Eva Tovinger. Vi har även en grupp här som jobbar med den här frågan.
Att patientinflödet inte alltid är i balans med bemanningen är en situation man ständigt brottas med. Det finns flera metoder att komma tillrätta med detta.
Att göra prognoser är ett medel som används för att parera inflödet av patienter. Effektiviseringar och kompetensutveckling är andra metoder.
Mer personal, är det en gångbar metod?
– Jag är inte säker på det. I grunden handlar det om hur vi organiserar och utvecklar arbetet, säger Eva Tovinger.
Att få till sig rätt kategori patienter är också ett område att jobba med.
– Så är inte alltid fallet i dag, detta kan utvecklas. Inte minst handlar det om information, konstaterar Eva Tovinger.
De mätningar som görs visar att man fortfarande har en bit att gå, då det gäller frågan om de långa väntetiderna vid akutmottagningen.
– Jämför jag med situationen för några år sedan kan jag se att vi är på rätt väg. Fortfarande är jag inte nöjd, med det har varit värre, säger Eva Tovinger.
Dagtid (klockan 8-16) har man som mål att patienter ska ha fått träffa en läkare för bedömning inom 30 minuter.
Månadsmätningar visar att detta klaras i 68 procent av fallen.
För övrig tid, kvällar och helger, är målet att läkarkontakten ska ha skett inom 90 minuter.
Detta levde man upp till i 66 procent av fallen under mars månad i år.