Annons
Nyheter

Anna fick rätt mot telefonförsäljaren

Det nya bredbandsavtalet höll inte vad försäljaren lovat, och Anna Wickström hade blivit övertygad att skriva på som företagare och därför gett upp sin ångerrätt. Men hon stod på sig och har nu ändå fått rätt.
Nyheter • Publicerad 25 december 2013
Foto: Anders Rosenberg
Anna Wickström känner sig lurad av telefonförsäljaren.
Anna Wickström känner sig lurad av telefonförsäljaren.Foto: 

Anna Wickström berättar att hon i många år haft bredband via Telia. Nyligen ringde Tele2, där hon har sitt telefonabonnemang, och ville bli hennes bredbandsleverantör.

Eftersom priset blev lägre nappade Anna.

Annons

Försäljaren ville också att Anna skulle ha abonnemanget via sitt företag. Samtidigt försäkrade han att allt skulle bli som vanligt med det nya bredbandet.

Men samma kväll kom Anna på att hon genom bredbandsbytet skulle förlora sin tidigare mailadress, något som skulle få stora konsekvenser eftersom hon har den på massor med visitkort och broschyrer över hela landet.

Hon upptäckte också att det nya bredbandet inte var lika bra som det gamla. Dessutom var det inte så billigt hon trodde eftersom försäljaren hade uppgett det nya priset utan moms.

När hon ringde upp Tele2 och försökte bryta avtalet fick hon höra att det inte går. Eftersom hon skrev avtalet på företaget saknar hon ångerrätt. Hennes enda val är att köpa sig ut för nästan sex tusen kronor, vilket hon säger är väldigt mycket för hennes lilla företag.

– Vad jag vänder mig mest emot är att han sa att allt skulle fungera som vanligt, säger hon.

Hon kände sig definitivt lurad och tycker att telefonförsäljaren utnyttjade hennes dåliga kunskaper. Han övertygade henne om att det var bäst att skriva abonnemanget på företaget. Han sa sedan visserligen något om att hon inte kunde ångra sig men hela samtalet gick fort och sådan information stökades undan snabbt.

Men Anna stod på sig och tyckte att företaget hade gjort fel.

– Helt plötsligt tvärvände de. De hade lyssnat på ljudfilen från mitt samtal med försäljaren. Det var som jag sa fel på flera ställen. Hon jag pratade med var väldigt trevlig och hjälpsam.

Anna är förstås glad att det trots allt gick att komma ur avtalet. Men hon vill ändå varna andra som kanske har en liten enskild firma som hennes att vara väldigt försiktiga med att köpa något på telefon. Hon tycker man ska vara medveten om att man inte har någon ångerrätt som företagare.

– Det är nog fler än jag som inte vet det.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons