Annons

Volvo bussar – många fordon, lägre vinst

Bra försäljning och leverans av fordon, något sämre vinst, marginal och orderläge. Så var läget för Volvo bussar det tredje kvartalet.
Borås • Publicerad 20 oktober 2017
Volvo fick en större order på den helelektriska bussen 7900 Electric under kvartalet, vilket företaget framhöll som strategiskt viktigt.
Volvo fick en större order på den helelektriska bussen 7900 Electric under kvartalet, vilket företaget framhöll som strategiskt viktigt.Foto: Volvo Bussar

AB Volvo gjorde ett mycket bra tredje kvartal, där anläggningsmaskiner och lastbilar var orsakerna till stigande försäljning, resultat och marginaler (se annan artikel). För dotterbolaget Volvo bussar, med chassifabrik i Viared, var det en mer blandad rapport. Bussverksamheten försvagades i Europa, men totalt sett levererade man 24 procent fler bussar jämfört med samma period i fjol. Antalet order sjönk dock under kvartalet.

Och medan försäljningen steg från 5,4 miljarder kronor i fjol till 6,5 miljarder detta kvartalet så sjönk resultatet något – till 218 miljoner. Detta gav en rörelsemarginal – vinst i förhållande till omsättning – på 3,3 procent vilket kan jämföras med koncernens marginal på hela 9,1 procent. För det sämre resultatet spelade bland annat valutakurser och en ofördelaktig produktmix in.

Annons

– Vi behöver vända trenden uppåt här, sa AB Volvos finanschef, Jan Gurander, vid en träff med analytiker och medier.

Men en sak Volvos koncernchef Martin Lundstedt tog fasta på var vikten av Volvo bussars elektriska fordon. Här hade dotterbolaget fått en större norsk order på helektriska bussar, och företaget hade även gjort en uppgradering av eltekniken vilket medgav längre räckvidd för fordonen.

– Det modultänkande Volvo bussar har när det gäller fordon och infrastruktur kring elektromobilitet kan användas i den övriga koncernen, sa Lundstedt.

Här nämnde koncernchefen såväl lastbilar i stadstrafik och inte minst anläggningsmaskiner – de senare går precis som bussar ofta längst fasta rutter vilket underlättar när fordonen ska laddas.

Martin Lundstedt tillstod dock att man kanske från början varit lite väl tidiga med elektrifieringar av bussarna, när han svarade på frågor från analytiker:

– Vi var lite väl tidigt ute när det gäller bussar, men vi har lärt oss mycket om elektrifiering tack vare det och hur man kan bygga ett välfungerande modulärt system.

Valdemar LönnrothSkicka e-post
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons