Thomas Evertsson: ”Detaljhandeln är inne i ett paradigmskifte”
24 miljarder i omsättning och 7 000 anställda är imponerande siffror för ett företag. Det som började med 15 butiker i Västsverige år 2000 har utvecklats till en kedja med 200 sedan börsnoterade Axfood lade tid och resurser att utveckla lågpriskonceptet Willys till en nationell angelägenhet. Vd för det som är Axfoods viktigaste dotterbolag – med huvudkontor i Mölndal – är Brämhultsbon Thomas Evertsson.
– Vi ligger mellan stormarknadskonceptet och de rena lågpriskoncepten – alltså å ena sidan Ica Maxi, Coop och City gross och å andra sidan Netto och Lidl. Om man jämför med andra länder som Norge, Danmark, Finland och Tyskland har man inte någon kedja i den här mittemellan-positionen, säger Thomas Evertsson.
Du har varit vd relativ länge nu?
– Ja, sedan 2008, det är ju inte jättevanligt att man sitter på en vd-post så länge. Men det är ett fantastiskt företag, det är väldigt motiverande. Under de tio år jag varit ansvarig har vi ökat antalet anställda varje månad. Butikerna har ökat med 70 stycken från de cirka 130 som fanns när jag började.
– Vi har en huvudägare i Axfood i form av Axel Johnson som borgar för en långsiktig utveckling. Vi har vuxit stabilt med lönsamhet och de tänker långsiktigt i sina investeringar.
Vad gör du konkret?
– Förutom att vara på huvudkontoret i Mölndal sitter jag med i ledningen för Axfood i Stockholm. Där är jag två dagar i veckan. Det handlar om till exempel inköps-, logistik- och IT-frågor. Sedan lägger jag mycket tid i butik, en dag i veckan. Hur väl vi sköter butikerna och hur bra vi är på att möta konsumenterna är avgörande. Om man jämför med en klädbutik kan man säga att ifall de har fel sortiment så tappar de kunderna, men i mathandeln där sortimentet också är avgörande spelar det ingen roll vilket sortiment du har om du inte samtidigt sköter butiken ordentligt.
Hur förändras livsmedelsbranschen?
– Detaljhandeln i världen är ju inne i ett paradigmskifte. Onlinehandeln har kommit för att stanna och det är viktigt att fundera över vart det ska ta vägen. Även om näthandeln i vår bransch bara skulle komma upp i fem procent av branschens omsättning handlar det om 15 miljarder kronor, så det är rätt stora summor. I de länder där det utvecklats mest står näthandeln för cirka tio procent.
– Vi satsar på online i Willys också. Du kan både hämta en kasse och få en kasse hemskickad. Det kommer till Borås vecka 40, det är den 15:e staden som får näthandel. Samtidigt är det viktigt att betona att den fysiska handeln är överlägset störst och att vi satsar mycket på att utveckla den.
Axfood förvärvade Göteborgsbaserade e-handelsföretaget Mat.se för inte så länge sedan. Vilken är relationen mellan er?
– I Axfood jobbar vi med en modell, house of brands, där vi är självständiga varumärken mot konsumenter. Däremot försöker vi samarbeta i frågor som logistik, IT och annat. Men vi bygger alltså varumärkena var för sig.
Vad betyder utvecklingen av detaljhandeln för er fysiska etablering?
– Man kan bli lite mer fundersam när det gäller att ge sig in i nyöppnade köpcentrum – när det handlar om lägen som inte är ”top notch”. I USA har vi sett en utveckling med nedläggning av köpcentrum.
Vad gör du förutom uppdragen kopplade till Willys och Axfood?
– Jag är ordförande för kontorsstyrelsen för Handelsbanken i Borås. I övrigt är jag fotbollsentusiast – jag har varit gulsvart sedan barnsben och håller även på Chelsea. Elfsborg har verkligen överpresterat under många år, tycker man ska ha lite längre perspektiv i synen på laget än vad som hänt under de senaste matcherna. I övrigt är jag konstintresserad, går på museum och samlar på konst. Har en sommarstuga i Falkenberg.