Annons

Prylar eller upplevelser – så tänker företagen om julgåvor

Julafton närmar sig med stormsteg. På företagen är det redan klart vad som finns i säcken till medarbetarna.
Ulricehamn • Publicerad 13 december 2018
Maria Ståhl.
Maria Ståhl.

Hökerum bygg, cirka 85 anställda

Maria Ståhl, marknads- och kommunikationsansvarig

Annons

– Generellt sett ger vi inte saker, men i dag ska vi åka och äta julbord ihop. Vi gör hellre saker tillsammans, äter julbord, reser eller har afterwork.

Varför då?

– Det känns roligare att göra saker ihop och det är också väldigt svårt att hitta något som passar alla. Då vill vi hellre träffas och uppleva grejer ihop.

Vad tycker personalen om detta? Är det någon som blir besviken vid jul?

– Det är inte något jag har märkt i alla fall. Man är nog ganska nöjda med det, så har jag upplevt det i alla fall.

Albertina Bolin HR-chef på Emballator.
Albertina Bolin HR-chef på Emballator.

Emballator Ulricehamn, omkring 195 anställda

Albertina Bohlin, personalchef

Ger ni julklappar till de anställda?

– Ja, vi ger en julklapp till alla anställda. I år blir det presentkort men jag vill inte avslöja till vad. Vi håller oss till Skatteverkets regler och värdet är under 450 kronor.

Annons

Har ni alltid gett julklapp till personalen?

– Ja. De senaste åren har det handlat om presentkort men tidigare var det en sak. Något år fick de anställda välja mellan att få en julklapp eller skänka en gåva till något välgörande ändamål.

Wernerssons ost, cirka 125 anställda

Vd Magnus Ekstrand

– Vi har en årlig tradition. Vi hade julfest och julbord förra veckan och i samband med det delar vi ut en julgåva. Vår julgåva är ett presentkort där den anställde kan göra ett eget val över nätet. Det ligger på 450 kronor, det som Skattemyndigheten har som rekommendation att inte överstiga. Det är det vi håller oss till.

Brukar ni göra så?

– Vi har gjort exakt likadant i väldigt många år. Vi håller oss till det.

Har ni funderat på att ändra rutinerna?

– Vi har resonerat lite och jag har något jag kallar för kamratföreningar där vi checkar lite om det här faller alla på läppen på ett bra sätt. I det här fallet gör det det.

Nexans Grimsås, 530 anställda

Annons

Hans Nordström, HR-chef

– Vi ger alla våra anställda julklappar. Eftersom många väljer att öppna paketet på julafton hemma vill jag inte säga vad det är för något. Men jag tror att alla kommer bli nöjda. Vi har gett olika saker och skänkt pengar sedan bolagets start.

Varför är det viktigt för er med julklapp?

– Vi vill uppmärksamma att vi har bra medarbetare som vi sätter i centrum. Dessutom är det en stark tradition.

AP&T, 300 anställda i Sverige.

Tomas Hansson, personalchef

Ger ni julklappar till de anställda?

– Ja, det blir en klapp som alla kommer att kunna ha nytta av. Det blir ett presentkort där det finns mycket att välja på.

Har det funnits någon diskussion om ändrat upplägg?

– Nej, under de fyra år som jag har varit här har det varit givet att vi ska fortsätta på den inslagna vägen.

Annons

Svedbergs Dalstorp, cirka 170 personer

Annika Lund, personalansvarig

– Förra året gav vi julklapp men inte i år. I somras gav vi sommarpresent, stora blå/gula badlakan inför VM och vi hade höstfest i november. Vi har ingen tradition att det måste vara det ena eller andra. Vi uppskattar medarbetare varje dag med feedback. Det behöver inte vara med en present. I dag köper människor det de vill ha.

– Varje höst i omkring fem år har vi skänkt pengar till Barncancerfonden. I år skänker vi 25 000 kronor. Jag tycker det är en bra idé. Det är något som jag tror att alla värnar om, barnen. Många har också anhöriga som drabbats av cancer.

Anders RosenbergSkicka e-post
Moa Carlsson/UT
Carina CarlzonSkicka e-post
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons