McDonald’s Ulricehamn får ny ägare
Under en längre tid har Marcus Adén jobbat nära franchisetagare med förhoppningen om att någon gång själv kunna ta över en av kedjans restauranger. Efter att ha haft ögonen på Ulricehamn och Falköping under sin tid som manager på McDonald’s kom till slut erbjudandet om att få köpa dem.
– Jag har länge tyckt att Ulricehamn och Falköping är fantastiska restauranger med väldigt duktiga anställda, så mitt önskemål var att få köpa just de här två restaurangerna, säger Marcus Adén, som är bosatt i Torslanda i Göteborg.
Hur stora utvecklingsmöjligheter har man som franchisetagare?
– Det finns stora möjligheter, men också tydliga ramar för att gästerna ska känna igen sig. Möjligheter att styra själv finns framför allt i driften, så som rekrytering och schemaläggning. Att ta hand om sin personal. Vi har ju många anställda med skilda bakgrunder, vilket påminner mig om när jag själv började.
Som 16-åring fastnade han för restaurangbranschens höga tempo, och fascinerades över vad som kunde uppnås med teamwork, ordning och fokus på detaljer.
Tror du att din egen bakgrund har en påverkan på dig som franchisetagare?
– Jo, men det tror jag. Både för gäster och medarbetare. Det är kul att se unga i samma position som jag själv var och kunna ge dem samma möjligheter, säger Marcus Adén.