Lokala företag nominerade till reklamtävling
Tävlingen 100-wattaren arrangeras av organisationen Sveriges annonsörer och belönar ”Sveriges effektivaste kommunikation”. I år har juryn med branschmänniskor sållat ut 87 bidrag där nio förstapristagare i olika kategorier tillsammans med lika många tvåor och treor ska utses vid en tävling i Stockholm 14 november.
I kategorin ”företag” är Meckas och Nexans kampanj ”Världens första riktiga kabeltröja” nominerad. Som BT har skrivit tidigare har kampanjen som visar en tröja stickad av Grimsåsföretagets kablar vunnit två priser tidigare – på Guldnyckelngalan och den internationella tävlingen Echo awards i USA.
– De är roligt att vara nominerad till 100-wattaren också. Ofta är det så att när det gått bra i en tävling så nomineras man i andra. 100-wattaren är en av de tyngsta tävlingarna, och det som gör den viktig är att de mäter vilket resultat kampanjen haft också, säger Meckas vd Mats Alfredsson.
Ett annat lokalt företag som kan uppmärksammas på galan är Eton shirts i Gånghester. Tillsammans med byrån Tillsammans Sthlm är man nominerade i två kategorier för kampanjen ”the invisible tie” (den osynliga slipsen. Det är en kampanj där bärare sätter på sig en slipsnål från Eton med texten ”I wear the invisible tie”, vilket kan beskrivas som en motsvarighet till Rosa bandet men med fokus på mäns sjukdomar i stället, som till exempel prostatacancer.
Ytterligare ett lokalt märke som kan uppmärksammas är Ellos, där kampanjen för företagets kollektion i samarbete med systrarna Fahrman nominerats. Här har modeföretaget samarbetat med byråerna Iprospect och We are the group.